Untuk Memilih Tajuk Artikel Dalam Blog Ini, Sila Taip Perkataan di sini.

15 Jun 2014

Main Judi Sempena Piala Dunia 2014 ?


Saya terbaca beberapa artikel mengenai pasaran saham yang dikatakan jadi lembab sikit sepanjang berlansungnya bolasepak Piala Dunia 2014. Bukan satu artikel tetapi banyak, iaitu yang ditulis oleh penganalisa pasaran saham berpengalaman. Kenapa ramalannya begitu? Apa kaitannya dengan bolasepak?

Kerana katanya, orang lebih suka main judi bola berbanding masuk pasaran saham. Ikut ulasan pakar itu, setiap kali berlansungnya Piala Dunia, pasaran saham akan jadi begitu. Bagaimanapun, pada saya, manusia bukanlah pakar yang sebenar yang mengetahui turun naik pasaran saham sepenuhnya. Kalaulah manusia pakar itu betul, kenapa ramai pakar ekonomi yang tersalah ramal sehingga tidak berjaya meramal kejatuhan pasaran saham tahun 1997-1998 dahulu. Itu ulasan saya pulak yang tak berapa pakar.

Seorang kawan saya pula kata, Piala Dunia tak akan menjejaskan pasaran saham tempatan atau dunia. Ini kerana bukanlah ramai pemain saham adalah kaki judi. Malah, pelabur akan mengintai peluang membeli saham murah yang berpotensi di tengah-tengah harga saham di bawah nilai.

Judi Bola Sepak

Saya tak faham sangat pasal judi bola ini. Yang saya nak cerita adalah peranan dan tugas penguatkuasa undang-undang terutama pihak polis adalah semakin banyak dan mencabar. Kalau dulu, kaki judi ini berkumpul di kelab malam, karaoke atau restoran sewaktu perlawanan, tapi sekarang lebih luas lagi. Selain lokasi tersebut, perjudian lebih mudah dengan perhubungan telefon bimbit dan internet seperti facebook, whataps dan lain-lain.

Apa-apapun, judi ini tetap bawa malapetaka dalam hidup kita dan jauhkanlah judi. Dalam Islam, jelas kata judi adalah keji dan termasuk kawan-kawan syaitan. Dulu masa saya jadi penguatkuasa Jabatan Agama, ada orang kata orang itu kaya raya kerana selalu menang nombor ekor. Lama saya buat siasatan terhadap orang Islam tersebut. Hidup dia senang lenang dan banyak duit. Yer atau tidak?

Rupa-rupanya ada cerita disebaliknya. Tak perlulah saya dedahkan cerita sebenar. Ringkasnya, dia dapat duit itu dengan cara haram lain, bukan duit judi nombor ekor. Semuanya hendak menutup cerita dia buat kerja haram.

Lingkup Kerana Berjudi

Seorang pun saya tak jumpa orang kaya dengan judi. Tapi saya jumpa ramai, malah beratus orang jadi miskin kerana berjudi. Di pejabat agama dan mahkamah syariah, hampir setiap hari orang kena tangkap kerana beli nombor ekor dan tak ada duit bila kena denda. Terpaksalah pinjam duit dari anak isteri untuk bayar denda, ramai yang macam tu. Sekali fikir, orang itu dah berjudi sejak umur 30 tahun sampai umur 60 lebih, masih jadi pelanggan tetap nombor ekor, tapi manakah kekayaan dia ?

Orang Kita Tak Ramai Masuk Pasaran Saham

Seorang kawan saya ni banyak terlibat dalam dunia bursa saham Malaysia cerita pada saya. Umur dia sama umur dengan saya dan sudah lama berkecimpung dalam bursa saham. Dia ini sedikit pun tidak menampakkan kepada orang lain yang dia adalah pelabur saham. Dia kata, kesedaran orang Melayu dalam bursa saham cukup rendah. Oleh itu peluang orang kita dalam dunia pasaran saham perlulah direbut sekarang. Ohhh... macam tu, kata saya.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Dipersilakan komen.