Untuk Memilih Tajuk Artikel Dalam Blog Ini, Sila Taip Perkataan di sini.

30 Jun 2014

Bapa Pengantin Terus Senyap Tak Mahu Jadi Wali, Orang Kampung Terus Risau (Episod 4)


Pagi itu, Sabtu adalah hari majlis perkahwinan pengantin itu di rumah perempuan. Setakat sebelah pagi tak ada berita lagi berkenaan majlis ini jadi atau tidak. Pak Imam serba salah, kalau tak jadi nikah pun tak apa, boleh pak imam cari lauk kat Econsave, tak payahlah tunggu pengantin tu.

Tok Kadi pun hari itu sibuk juga. Dalam hal ini, tok kadi tak fikir sangatlah dan memang kebiasaannya dia tak bawa masalah orang lain dalam diri dia. Masalah orang lain adalah masalah orang lain. Nak bantu macam mana pun, kalau dah bapa pengantin tak mahu jadi wali, tak boleh nikah juga. 

Tapi yang menghairankan, pagi itu tidak ada sebarang panggilan telefon sama ada dari pak imam atau keluarga pengantin. Yang menghairankan lagi, apabila jam menunjukkan 10.30 pagi, masa sepatutnya bernikah, tidak ada juga sesiapa telefon. Mungkin juga panggilan seperti mengatakan bapanya dah setuju atau laporan mengatakan tak jadi nikah kerana wali tak datang. Tunggu sampai tengahari jam 12.00 pun tak ada juga telefon.

Ermmm... apa yg berlaku yer. Jam 3.00 petang, tengok jam lagi, bukan tengok jam, tengok jam kat kat handphone. Tok kadi dah lama tak pakai jam, sejak zaman jadi pengautkuasa tahun 1996 dulu dah tak pakai jam. Waktu itu banyak operasi tangkap pondan di Jalan Dhobi. Kalau pakai jam, habis tercabut jam sampai hilang bergelut dengan pondan. Operasi judi lagi ganas, tak sedar masa bila jam hilang. 

Memang menghairankan sehingga malam pun tok kadi tak dapat berita pasal kes tu. Agaknya pak imam dan  orang kampung dah letih pujuk, sampai tidur awal hari tu. Tapi bagaimana dengan pasangan tu yer. Macam biasa, pasangan ini tak boleh nikah kalau bapa dia tak mahu jadi wali, itu saja. Bagaimana kesudahannya yer....?

................BERSAMBUNG KE EPISOD KE 5, klik sini

1 ulasan:

  1. Ustaz...cepat habiskan cerita ni. Bulan puasa tak baik main sambung-sambung macam ni....gurau jer ustaz.

    BalasPadam

Dipersilakan komen.