Untuk Memilih Tajuk Artikel Dalam Blog Ini, Sila Taip Perkataan di sini.

06 September 2010

Nikah Dah 20 Tahun, Tapi Tak Ada Surat Nikah

Ada seorang lelaki datang jumpa saya, kata ada masalah besar. Dia berkahwin kira-kira 20 tahun dulu di rumah  pengantin perempuan, berwalikan bapa. Masa kawin tu dapat surat nikah, dia anggap surat nikah tu betul. Ramai orang cerita-cerita, kononnya jurunikah yang dia bernikah tu tak ada tauliah iaitu jurunikah sendiket. Dia waktu tu tak berapa kisah sangat dengan cerita-cerita macam tu.

Beberapa tahun lepas nikah, surat nikah dia hilang, dia pegi ke pejabat Agama untuk mintak salinan. Rupanya memang tiada dalam rekod, dia mendakwa dia tak tahu itu nikah sendiket dan tiada pendaftaran dibuat.

Bila datang jumpa saya, saya cadangkan dia ke Mahkamah Syariah untuk membuat pengesahan pernikahan tersebut. Saya juga meminta dia menyediakan saksi-saksi termasuk wali pernikahan tersebut. Saya diberitahu, ramai saksi dah meninggal dunia. Saya minta dia segerakan ke mahkamah dan biarlah mahkamah menentukan status perkahwinan itu.

Dia sudah mempunyai 5 anak yang sudah sekolah menengah dan rendah. Jadi, dengan dia tak ada surat nikah, satu masalah yang besar padannya. Saya katakan pada dia, kalau lagi lambat uruskan perkara ini, nanti semakin sukar. Ini termasuk kalau anak masuk ke universiti dan anak perempuan  berkahwin nanti.

1 ulasan:

  1. Sya abd han sya dh berkahwin tapi belum ada surat kawin sebab sya kawin kampung sya nk mtak tolong dgn encik khalid boleh

    BalasPadam

Dipersilakan komen.