Untuk Memilih Tajuk Artikel Dalam Blog Ini, Sila Taip Perkataan di sini.

16 September 2010

Suspek Kes Bunuh Sosilawati: Betul Ker Dia Ada Datuk ?

Bukan menghairankan kalau seseorang yang kita panggil dia 'Datuk' sebelum ini sebenarnya dia bukan Datuk. Pernah ker kita mintak orang itu tunjukkan surat yang dia dapat anugerah tersebut ? Bila saya baca satu akhbar harian hari ni, sebuah negeri menafikan memberi gelaran Datuk kepada lelaki berkenaan setelah membuat semakan.

Soalnya, adakah satu kesalahan menggunakan gelaran Datuk kalau dia bukan Datuk ? Saya tak tahu dan tak pernah orang beritahu saya yang itu satu kesalahan. Kalau nak buktikan orang itu menggunakan gelaran itu memang senang. Mungkin orang ini gunakan nama tu di kad perniagaannya, suratnya, papan tanda, iklan akhbarnya dan sebagainya.

Ada seorang lagi, dia seorang yang suka guna gelaran yang hebat-hebat ini, walaupun entah yer entah tidak. Bukan setakat dia guna nama kebesaran 'Datuk', tapi juga mengatakan dia belajar sampai Phd, ahli kimia, doktor. Orang ini juga mendakwa mempunyai gelaran yang membawa  maksud pendekar terbilang dan mengendalikan pusat rawatan Islam di  beberapa negeri lain. Ada juga dia berniaga kosmetik yang ada nama juga di negara kita. Yang saya tahu, ikut kata rakan sekolahnya dulu, dia tak belajar tinggi, SPM pun tak ambil. Jadi mustahil sangatlah dia ada Phd.

Orang ni pula bebas masuk beberapa akhbar mempromosikan perniagaannya dengan gelaran jawatan itu yang tak diketahui kesahihannya. Dulu ada seorang artis lelaki terkenal menjadi rakan kongsi dalam perniagaan kosmetiknya. Orang ini banyak terlibat dalam penipuan sehingga didakwa ke mahkamah atas penipuan jualbeli hartanah tak berapa lama dulu, sehingga dijatuhkan hukuman penjara. Yang menjadi tumpuannya, orang kenamaan turut menjadi mangsa penipuan ini.

Jadi saya cadangkan, kalau boleh dikenakan tindakan kepada orang yang bukan 'Datuk' tapi guna nama ni untuk tujuan tertentu. Kalau sudah ada undang-undang itu, kalau boleh hebahkan ke media, biar orang ramai tahu. Kalau belum ada undang-undang, kalau boleh diadakan segera, sebelum merebak.
Kalau nak tahu lanjut, Sila Klik 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Dipersilakan komen.