Untuk Memilih Tajuk Artikel Dalam Blog Ini, Sila Taip Perkataan di sini.

21 September 2011

Janganlah Suka Bandingkan Suami Baru Dengan Arwah Suami

Tak bahagialah rumahtangga kalau isteri selalu bandingkan suami baru dengan bekas suaminya yang dah masuk ke alam kubur. Tak akan ada manusia yang sama dari segi perangainya, perasaan, kerenah dan lain-lain. Begitulah cabaran bekas ibu tunggal 40-an yang dapat jodoh dengan suami baru, duda 40-an.

Yerlah, mungkin suami lama lebih warak, penyayang dan baik hati, suami baru belum tentu. Jadi janganlah sikit-sikit nak bandingkan dengan bekas suaminya dulu. Bukan saja ditunjukkan dengan reaksi dan lengguk badan tapi kekadang mulutnya keluar perkataan seperti itu. Manalah hati suami tak sakit hati dengar perkataan macam tu. Kartun wonderpets pun boleh marah kalau macam ni.

2 ulasan:

  1. Nanti gaduh tak pasal2 yek....

    BalasPadam
  2. Ustaz, klu pasangan meninggal (tak kira le suami atau isteri ke), baca doa yg Nabi saw ajar '...sekiranya ada jodohku selepas ni, berilah yg lebih baik di sisiMu, dari pasangan yg sebelumnya...ya Allah, ...'( lebih kurang gitu le), insyaAllah dia tak sebut2 suaminya/isterinya yg telah meninggal tu depan pasangan barunya..kan gitu ustaz?

    tok

    BalasPadam

Dipersilakan komen.