Untuk Memilih Tajuk Artikel Dalam Blog Ini, Sila Taip Perkataan di sini.

30 Julai 2012

Dah Hampir Setahun Saya Kawin Dua, Tapi Isteri Tak Tahu Sampai Sekarang


Lelaki ini 40-an, bergaji dalam RM 5000, tak perlu diberitahu kerjanya apa. Isteri dia 40-an, bekerja, gaji dalam RM 3000 sebulan. Perkahwinan lebih sepuluh tahun dan dikurniakan beberapa orang anak. Katanya hidup mereka bahagia, tapi yang sebenarnya entahlah.

Yer ler, kalau bahagia kenapa nikah lagi satu ? Tapi biasalah, lelaki biasanya tidak suka bercakap lebih. Atau ada faktor lain, entahlah. Saya pulak lupa nak tanya, perempuan tu janda ke anak dara. Kalau janda mungkin faktor nak bantu janda, hehe. Kalau anak dara pulak, sebab lelaki nak awet muda.

Menceritakan kisah yang berlaku setahun lepas, katanya perkara ini berlaku dengan begitu cepat. Dalam diam-diam sudah hampir setahun dia beristeri dua walaupun isteri pertama tidak mengetahuinya. Maka hari raya tahun ini genaplah setahun pernikahan itu.

Soalannya yang susah saya nak jawab adalah,

'Saya berazam nak beritahu isteri pertama hari raya nanti. Tapi rasa takut pun ada, takut jadi tak bahagia dengan isteri pertama dan anak-anak". Tanya lelaki ini pada saya.

12 ulasan:

  1. Tuan Kadi ke yg Nikah Dua ni.....Umo Lebih kurang je......

    Lipis mari....

    BalasPadam
  2. Ermmm... tunggulah episod 2. Lebih menggemparkan dan mendebarkan agaknya.

    BalasPadam
  3. tuan kadi kalau nak nikah,,,tuan kadi kena nikahkan diri sendiri ke?

    BalasPadam
  4. sama macam kes saya je

    BalasPadam
  5. trus trang jela.....insya'Allah....mgkin mula2 ada konflik...tp jka dh trus trang msti hati x rsa brslah...knala bjak nk tngani prob lpas tu

    BalasPadam
  6. laa...bkn ke trilogi mat burger x abis lagi?dh kena tgu cite nie plk? adussss...sungguh m'dera mental! pekata d ramadan nie, smbil b'ibadat, smbil abiskn apa yg still t'gantung tu Tuan...

    BalasPadam
  7. Ahlamdulillah, rezeki Abe bertandang lagi ke sini... Alhamdulillah jugak sebab dah follow sini... Banyak sangat informasi berguna Abe dapat kay sini, terima kasih Ustaz sb kongsi ilmu Allah ni...

    singgah dari www.queachmad.com

    BalasPadam
  8. Bhai Tuan Kadi...

    Aiyark... bersambung la plak... hahaha... ingatkan habis satu sesi jer... hahaha

    BalasPadam
  9. Dalam kes ini jika anda berazam untuk memberitahu isteri pertama anda perlu menjangkakan apakah respons isteri anda. Dalam hal ini anda menjadi takut kerana menjangkakan respons negatif. Memang itu pun responsnya. Tetapi yang penting anda perlu menyiapkan diri anda untuk menghadapi respons tersebut. Anda juga perlu membimbing isteri anda untuk menghadapi tiga keadaan selepas pemberitahuan tersebut. Tiga keadaan ini jika anda tidak urus dengan baik anda akan mengalami kesusahan. Keadaan tersebut adalah kejutan, penapian dan persaingan.

    BalasPadam
  10. ustat, nak tanya la. Agak-agak perbuatan si suami tu dikira sebagai curang tak ye? Kompius jugak kawan memikirkannya...

    BalasPadam
  11. kawin dua blh..janji adil.

    BalasPadam
  12. huh....tau pulak takut nak bagitau ye.....masa nikah dulu tak fikir takut pulak..hehehe

    BalasPadam

Dipersilakan komen.