Untuk Memilih Tajuk Artikel Dalam Blog Ini, Sila Taip Perkataan di sini.

06 Julai 2012

Saya Jadi Tauke Restoran Mamak (Episod 2)


Sungguh menghairankan, dan seakan tidak percaya pulak. Saya sedaya upaya mahu bangun dari sedar. Yer, memang saya pernah ada cita-cita hendak jadi tauke restoran. Tapi sekadar cita-cita saja. Dulu ada orang tanya saya, apa niaga paling baik dalam ekonomi yang mencabar sekarang. Saya jawab, niaga restoran. Orang tu tanya, restoran konsem macam mana ? Asam pedas ker, briani ker atau tomyam ker ?

Saya jawab, 'restoran mamak'. Lepas tu orang tu gelak kat saya. Pertama, orang yang tanya tu dia bukan mamak. Kedua, orang tu memang tak suka makan kat kedai mamak. Tapi saya jawab betul, serius dan bukan melawak. Kata saya, kedai mamaklah yang banyak untung terutama yang beroperasi 24 jam. Musim bola Piala Dunia atau Euro lagi ramai pelanggan kedai mamak.

Ermmm... itu cerita lain. Tapi sekarang saya jadi tauke ? Tak lama kemudian, pintu bilik saya diketuk.

"Abah.... bangun, dah pukul 7". Suara anak saya dari luar bilik.

Saya terjaga, rupanya saya terlelap lepas subuh tadi. Rupanya saya mimpi tadi. Yer, hari itu hari Khamis, pergi kerja kena pakai baju batik. Itu yang mimpi pakai baju batik tadi. Mimpi rupanya. Kelakar pun ada.

Pagi tu, saya cerita kat kawan saya, dia pun tergelak besar. Dia ingat saya saja buat cerita lawak, tapi ini cerita betul, cerita pasal mimpi. Lepas tu dia cakap, saya akan murah rezeki lepas ni, hehehe. Kata dia, kalau saya berniaga kedai makan, insyaallah saya berjaya. Ermmmm... walaupun itu mimpi, tapi saya masih teringat cerita tu sambil tersenyum.
SEKIAN.



6 ulasan:

  1. Bhai ....

    Hahahaha... sebijik macam karangan masa sekolah rendah dulu dalam tahun 70'an.... hahahaha.... tak sangka....

    "Rupanya saya bermimpi" ..... hahaha

    BalasPadam
  2. untung ada terjaga dari mimpi dan masih di alam dunia, muhasabah diri untuk terjaga di alam kubur

    BalasPadam
  3. ustat nak tanya ni, ada orang kata, makruh tido lepas suboh, betul ke?

    BalasPadam
  4. Wak Ya... betul tu, tak elok tido lepas Subuh. Tapi disebabkan mengantuk sangat, tertidur.

    BalasPadam
  5. Salam..

    tido sebab nak jadi tauke la tu.... hehehe

    BalasPadam

Dipersilakan komen.