Untuk Memilih Tajuk Artikel Dalam Blog Ini, Sila Taip Perkataan di sini.

05 Oktober 2011

Penyakit Pisang, Macam Mana Nak Ubat ?

Harga pisang mahal sekarang, ada banyak sebab. Antaranya pisang makin kurang di pasaran. Semalam saya ke kebun pisang kawan saya. Dia ada hampir satu ekar pisang kapas yang penuh di tanah itu. Dulu dalam 4-5 tahun dulu buahnya baik dan dapat banyak juga hasil jualannya.

Tapi sekarang, pisangnya pokok nampak sihat tapi buah dia jadi hitam dan mengeras. Masa buah pisang hampir masak nampak macam okey, tapi bila rasa, memang buah tu rosak. Kalau macam itu, nak jual mesti tak boleh, nak makan pun kena pilih-pilih.

Ada orang kata, banyak kawasan terutama di Johor ini pokok pisang ada masalah. Katanya, disebabkan tanah yang tercemar selepas banjir besar melanda Johor tahun 2006 dan 2007 dulu. Tak tahulah betul atau tidak cerita ni, sebab yang cerita ni bukan pakar tapi Pak Imam kampung.

5 ulasan:

  1. Cuba taburkn garam kasar

    BalasPadam
  2. Memang gitu.. Rata2 berlaku, termasuk disekitar kediaman saya di skudai. Rasanya itulah bala yang Allah turunkan melalui tenteranya (gerhana matahari/bulan) sepertimana ceramah yang disampaikan Us Hanafiah Razak.... Berbagai maksiat dan gejala keruntuhan akhlak berlaku saban masa dalam masyarakat kita.... Insaflah, kita ni ditugaskan Allah untuk mengajak manusia kembali kepada ajarannya...

    BalasPadam
  3. Bukan pisang saja terkena tempias 'penyakit' ni contohnya buah naga dan betik, jbtn berkenaan pun tak galakkan lg tanam pokok2 ni mcm dah wabak dan tak ada penyelesaian..

    BalasPadam
  4. salam..sy dapat entry ni dalam google sbb nak tau ape punce penyakit yg same mcm korang..kebun sy ade dalam 3 ekar habis sume sbb penyakit ni..yg paling sedih, modal pon belum balik..mmg ngam2 time die nak bebuah lak penyakit ni dtg..harap ade yg dapat jelaskan mslah ni & cara penyelesaian..tqvm.

    BalasPadam
  5. dah tanya jab pertanian ke? MARDI ke? depa ada peg penyelidik yg buat kajian...kerajaan hantar peg penyelidik dlm & keluar negeri buat phD sambung belajar kajian2 macam2, tak kan masalah ni tak tau punca kot????

    Cina tanam sayur, ada ladang nangka bagai, bela ikan arowana dll tak de pulak masalahnya... tentu mrk ada petua & ilmu yg diperolehi turun temurun warisan dari Tanah Besar Cina.. maklum mrk dah beribu tahun bertamadun berbanding kita...

    BalasPadam

Dipersilakan komen.