Untuk Memilih Tajuk Artikel Dalam Blog Ini, Sila Taip Perkataan di sini.

21 Jun 2012

Tiada Pencegah Maksiat, Bebas Buat Maksiat

Di sebuah negera jiran kita yang saya baru balik lawati tadi, banyak kenangan dan pengalaman. Janganlah hairan kalau di Johor, kalau nak ke sana naik feri tambangnya RM 110 pergi dan balik. Jadi tak mahallah dan ramai juga orang kita yang suka pergi ke sana. Perjalanan dalam 45 minit saja. Selain nak membeli belah, ada juga yang nakal-nakal ke sana.

Tiada Pencegah Maksiat

"Bagaimana berkenaan penguatkuasan atau nahi mungkar di sini ?" Tanya saya kepada pegawai agama di sana atau Ketua Urusan Agama di satu daerah.

"Di sini Urusan Agama tidak mempunyai kuasa menangkap. Kuasa hanya pada polisi (polis) tapi untuk kegiatan haram saja seperti perjudian tidak berlesen. Kalau sudah dilesenkan seperti di hotel, polisi juga tidak ada kuasa menangkap." Kata pegawai itu.

"Kalau kita yang tangkap, nanti kita pula kena tangkap polisi". Kata pegawai itu lagi.

Syukur, Undang-undang di Negara Kita Jauh Lebih Baik

Walaupun perlaksanaan undang-undang Islam ada orang kata masih wujud sedikit kelemahan atau kekurangan, sebenarnya di negara kita jauh lebih baik berbanding negara jiran kita ini, dari segi penguatkuasaan. Itu negara orang Islam terbesar di dunia yang punyai lebih 300 juta umat Islam, saya lihat penguatkuasaan jenayah syariah atau maksiat sangat longgar malah tiada peruntukan undang-undang. Negara kita jauh lebih baik dan akan terus kukuh berbanding puluhan tahun dahulu.

Sana Bebas Buat Maksiat

Di negara ini, Mahkamah Syariahnya yang ada adalah bab nikah cerai, bukan boleh dakwa pesalah syariah seperti khalwat, zina, berjudi dan lain-lain. Maka tidak hairanlah kalau orang kata, hendak bebas cari perempuan, datang ke sana. Dan memang ramai orang sini datang ke sana dan untuk mendapatkan perempuan untuk dibawa ke hotel bukanlah susah.

 Cukuplah saya bercerita ringkas saja bab itu, walaupun kalau saya nak cerita bab ini boleh lagi. Saya sempat berbual dengan orang di sana dan bukan susah untuk buat nakal di sana.

2 ulasan:

  1. alhamdu lILLAH syukur jd rakyat Malaysia. Semoga kita terus dpt mempertahan dan menambahbaikkan lg suasana yg sedia ada ini...amin.

    BalasPadam
  2. Tanjong balai karaemon... Hehe.

    Di Siam lak mudah nikah sebab tiada karenah biro ;)

    BalasPadam

Dipersilakan komen.