Untuk Memilih Tajuk Artikel Dalam Blog Ini, Sila Taip Perkataan di sini.

18 Jun 2012

Tersalah Masuk Rumah Orang Kenduri, Rezeki Dapat Makan Free (Episod 2)

Bila saya rasa dah salah masuk, saya nak keluar untuk pergi ke kedai lain. Tapi kali ini datang seorang perempuan dan lelaki dalam usia 50-an, rasanya itu tuan rumah.

"Tak apa, tak apa, jemput makan, ini rezeki". Kata tuan rumah tu. Saya terdiam tak terkeluar perkataan sebab dah malu.

"Jemput makan, jangan malu-malu". Kata tuan rumah tu lagi.

Ermmm, dalam hati terfikir juga, rezeki jangan ditolak. Bila tengok makanan dan lain, best tu. Ada nasi jagung, nasi putih dan lauk banyak juga. Ada juga mee sup. Akhirnya saya buangkan rasa malu dan ambil makanan tu satu keluarga. Rupanya, itu kenduri kesyukuran sebab anak perempuan dia dapat masuk UIA, tahniah saya ucapkan. Masa tu ramai juga yang baru datang makan, tapi yang datang tu semuanya tuan rumah kenal, saya jer yang dia tak kenal.

Makan Bertambah Pulak

Mula ambil nasi sikit saja, tapi terus teranglah, lauk dia sedap. Saya siap bertambah lagi nasi dan lauk, rezeki bukan selalu datang macam ni. Tengah makan tu, tuan rumah siap layan dan hantar aiskrim lagi. Lepas makan, saya berbuallah dengan keluarga tuan rumah tu. Dia kata, kedai makan dia sekarang jarang juga buka sebab banyak tempahan untuk katering. Murah rezekilah tuan kedai ni.

Berbual punya berbual, dia orang tahulah saya ni Kadi Kluang. Maka dia orang lagilah rasa ucap terima kasih sebab saya datang kenduri dia, ambil berkat katanya. Saya pun ucap tahniah atas kejayaan anak dia dapat masuk UIA dan terima kasih sebab dapat makan free. Semoga mendapat keredhaan Allah sentiasa.

Lepas makan, dengan kenyangnya, kamu meneruskan perjalanan ke Temerloh. Rasa mengantuklah pulak, makan banyak sangat, tapi nak buat macam mana, memang sedap masakan dia.

1 ulasan:

  1. Alhamdulillah..semoga dimurahkan lagi rezeki

    BalasPadam

Dipersilakan komen.