Untuk Memilih Tajuk Artikel Dalam Blog Ini, Sila Taip Perkataan di sini.

30 Mac 2010

Hantaran 10,000: Perkahwinan Tanpa Keberkatan (Episod 8)

Bapa Zihan amat marah bila tahu anak perempuannya keluar rumah dan berpindah ke Johor Bahru. Bapanya tahu anaknya ke JB selepas ibunya terpaksa beritahu cerita yang sebenar. Mulanya ibunya rasa bapanya tak marah sebab anak perempuan dah besar dan dah kahwin, jadi biarlah dia hidup berdikari di bandar JB. Tapi bapanya tak dapat terima, ada sesuatu yang membuatkan dia marah. Bila bapanya telefon anaknya tidak dapat kerana anaknya sudah tukar simkad baru selepas pindah JB.

Dapat Gaji
Sebulan duduk di JB perit juga sebab belum dapat gaji, bila masuk bulan kedua, kehidupan mereka agak mewah juga. Harun dapat gaji termasuk elaun lebih masa dan elaun lain dalam RM1600, manakala perempuan sekitar RM1200. Lepaslah mereka beli perabut dan belanja rumah. Bagaimanapun hidup mereka agak sibuk sehingga Sabtu dan Ahad pun bekerja untuk  mengejar pendapatan lebih.

Suatu hari, Zihan telefon ibunya di kampung menggunakan telefon awam. Ibunya amat rindukan anaknya yang sebelum ini tak pernah terpisah sejak kecil, sekolah pun dekat-dekat rumah saja. Dia tak berani berdepan dengan ayahnya sekarang dan tak berani balik ke kampung. Ibunya menceritakan suatu peristiwa yang berlaku pada bapanya. Kata ibunya, bapanya dipukul oleh seseorang di bandar sehingga diselamatkan oleh orang ramai.

Hutang Along

Kemudian ada beberapa lelaki datang ke rumah mencari ayahnya. Orang itu adalah 'ceti haram' kerana bapanya banyak berhutang kerana suka berjudi. Ibunya pun rasa tertekan kerana sering diganggu dan tidak tenteram tinggal di kampung angkara bapanya yang kaki judi dan pinjam ceti haram. Ini membuatkan dia bersedih mengenangkan nasib ibunya di kampung. Tapi dia tidak ada daya upaya untuk mengubah sikap bapanya.

Duit Hantaran Anak Boleh Bayar Hutang Along
Bapa Zihan terdesak mencari wang untuk menjelaskan hutang beribu-ribu itu. Maka dia berusaha mencari anak dan menantunya di Johor Bahru untuk menuntut kembali baki wang hantaran 5,000 yang dijanjikan itu. Tapi bukan senang dia nak cari anak dan menantunya itu, Johor Bahru bukannya kecil.

Bagaimanapun, bapanya berusaha menjejaki anaknya. Suatu hari Zihan telefon ibunya dan ibunya berhasrat berkunjung ke rumah anak menantunya di JB. Ibunya sememangnya rindukan anak perempuannya itu, manakala bapanya mengambil kesempatan ikut sama. Akhirnya anak perempuannya memberitahu juga alamat rumah di JB.

Kedatangan ibu dan bapanya disambut dengan mesra oleh menantu dan anaknya. Pada hati menantunya, bapa mertua perlu dihormati, walaupun ada perselisihan sebelum ini. Sebelah malam, ibu dan bapanya dibawa makan tomyam di gerai berhampiran kemudian dibeli buah durian untuk makan di rumah.

 Satu malam di rumah anak menantunya, agak membosankan juga pada orang tua sebab anaknya sibuk bekerja. Waktu hendak pulang, anak menantunya hantar sehingga ke stesen bas Larkin menaiki teksi. Sebelum pulang, bapanya berkata pada anaknya yang dia perlukan wang untuk belanja.

"Jangan lupa beritahu suami kau baki duit 5,000 itu". Kata bapanya.

Perkataan itu membuatkan perasaan anaknya terguris. Dia tak sangka bapanya masih menyimpan niat itu untuk menuntut baki hantaran 10,000 itu. Dia sebenarnya mahu melupakan segalanya untuk membina hidup baru di JB, tapi hari itu kesedihan itu kembali.

4 ulasan:

  1. tuan adi da bleh buat buku ni...hahaha, da mendatangkan gian kpd para pembaca ni

    BalasPadam
  2. memang betul.. hari2 bukak blog kadi ni nak tau citer ni sampai abis...

    BalasPadam
  3. takde surat nikah,camne tu? & sah ke imam & saksi y nikahkan diorg tu?kasihannn...

    BalasPadam

Dipersilakan komen.