Untuk Memilih Tajuk Artikel Dalam Blog Ini, Sila Taip Perkataan di sini.

24 Mac 2010

Menyamar SPRM Tipu Datuk Bandar Johor Bahru

JOHOR BAHARU 24 Mac - Seorang kontraktor dan rakannya didakwa di Mahkamah Sesyen Johor Baharu, Johor hari ini kerana cuba mengugut dan memperdaya Datuk Bandar Johor Baharu dengan menggunakan nama Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) untuk mendapatkan suapan sebanyak RM500,000. Pesuruhjaya Siasatan SPRM, Mustafar Ali berkata, kedua-dua lelaki berumur 52 dan 48 tahun itu dituduh meminta suapan tersebut pada kira-kira pukul 5 petang, 19 Mac daripada Datuk Bandar tersebut.

"Laporan telah dibuat pada hari yang sama di mana kedua-dua mereka didakwa cuba mengugut Datuk Bandar dengan meminta suapan sebanyak RM500,000 untuk diserahkan kepada seorang pegawai SPRM Kuala Lumpur sebagai balasan tidak meneruskan siasatan kes rasuah yang dikatakan melibatkan Datuk Bandar tersebut,” katanya ketika dihubungi di sini, hari ini.

Beliau berkata, kedua-dua mereka dituduh mengikut Seksyen 384, Kanun Keseksaan dan dibacakan bersama-sama Seksyen 34 akta sama yang membawa hukuman penjara sehingga 10 tahun dan denda atau dengan sebatan atau mana-mana dua hukuman itu, jika sabit kesalahan. Mustafar berkata, SPRM memandang serius kes-kes di mana individu menyamar sebagai pegawai penguatkuasa termasuk pegawai SPRM bagi mengugut dan meminta suapan.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Dipersilakan komen.