Untuk Memilih Tajuk Artikel Dalam Blog Ini, Sila Taip Perkataan di sini.

06 Mac 2010

RUMAH DIA, NERAKA DIA (Episod 2)

....SAMBUNG
Oleh kerana Adi tidak berubah, Nani tergoda dengan seorang lagi lelaki. Lelaki ini suami orang, nampak macam berharta sikit, sekitar 40-an. Mulanya, Nani jadikan lelaki ini tempat nak luahkan perasaannya. Ada juga tempat Nani mengadu. Lama kelamaan, Nani jatuh cinta dengan suami orang ini, tanpa diketahui suaminya...

Bila saya tanya adakah pernah Nani buat hubungan sulit, Nani mengaku. Bila ditanya, di mana tempat dia melakukan perkara tersebut, Nani berdiam diri. Kemudian, bila saya tanya soalan, adakah di rumah atau hotel ? Nani kata bukan. Saya tanya lagi.

"Kalau gitu buat dalam kereta. Betul ?" Saya tanya. Nani kemudian mengangguk.

"Berhenti ditempat terselindung. Betul ?. Saya  tanya lagi. Nani mengaangguk menunjukkan betul.

Bila saya tanya, berapa kali dia melakukannya, Nani kata tak ingat ?

"Lebih sepuluh kali ?" Saya tanya. Nani mengangguk.

Hubungan Nani dan suami orang ini akhirnya diketahui oleh suaminya, Adi. Adi telah mengugut lelaki itu dan menyerang dengan kata-kata kesat di hadapan isteri dan anak-anak lelaki itu. Tidak mahu kejadian tidak diingi berlaku, Nani memutuskan hubungan dengan lelaki itu.

Hidup Nani terus tertekan kerana suaminya tetap dengan perangai lama, tak mahu berubah. Adi tetap dengan dunia maksiatnya melayan wanita lain. Hingga sampai satu peringkat, Nani jadi tak kisah pun kalau suaminya nak layan wanita lain.

"Tuan Kadi, saya dah tak kisahkan suami saya lagi. Saya anggap dia dah mati". Kata Nani.

"Habis tu, waktu tu masih tinggal serumah ke?". Tanya saya. Nani jawab yer.

Suatu hari, berlaku pertengkaran, iaitu setelah beberapa sesi pertengkaran sebelumnya. Adi telah melafazkan perkataan keramat iaitu cerai taklik.

"Kalau awak ada hubungan dengan lelaki lain, jatuh talak". Kata Adi dan didengar oleh isterinya. Walaupun pelajaran agama tak berapa tinggi, kedua-dua mereka faham itu adalah lafaz cerai taklik. Kalau perkara itu dilanggar (hubungan dengan lelaki lain), maka boleh jatuh talak.

Selang beberapa bulan, Nani dihubungi oleh teman lelaki yang kedua dahulu. Mulanya sekadar keluar makan saja, kemudian peristiwa lama berulang kembali. Mereka berdua sekali lagi terlanjur dan membuat hubungan sulit. Nani lemas di lautan biru. Nani kata, semua berlaku begitu pantas dan menyesalinya. Seperti biasa, Nani tak buat kerja terkutuk itu di rumah atau hotel, tapi dalam kereta. Bila saya tanya di mana kereta itu berhenti, Nani kata tak pasti tempatnya tapi tak berapa jauh. Hubungan ini dirahsiakan sekali lagi dengan suaminya dan berlansung beberapa bulan.

Beberapa bulan kemudian, berlaku pertengkaran Nani dan Adi di rumah. Nani mengaku ada hubungan sulit. Bila Nani cerita, dia ditampar oleh suaminya, seakan suaminya tak percaya. Dia ingatkan Nani dah putuskan hubungan terus, rupanya tidak. Maka Nani datang ke pejabat Agama untuk mengadu hal ini, iaitu untuk membuat aduan tentang cerai taklik itu.

Bila dengar cerita kedua-dua  pihak, saya yakin jatuh talak dan kes itu terus dirujuk ke Mahkamah Syariah untuk mengesahkannya. Hakim akan menentukan jatuh talak atau tidak dan berapa jumlah talaknya.
SEKIAN.

2 ulasan:

  1. wahai saudara ku ibnu marzuki al firdaus....kata kata kamu nih umpama mereka yang jahil mengenai ugama....undang2 islam tidak zalim,tunjuk kan kepada saya undang2 islam yang mana yang dikatakan zalim....buktikan..jangan pandai bercakap tapi berselindung di sebalik nama ilmuan...

    BalasPadam

Dipersilakan komen.