Untuk Memilih Tajuk Artikel Dalam Blog Ini, Sila Taip Perkataan di sini.

28 Mac 2010

10 Wanita Terkaya Dunia

1. CHRISTY WALTON
Nilai bersih: RM74.7 bilion
Sumber: Walmart
Negara: Amerika Syarikat.Walmart diasaskan oleh Sam Walton bersama adiknya, James pada 1962. Hari ini, jualan tahunannya mencecah RM1.34 trilion dan mempunyai dua juta pekerja, lebih 8,400 pasar raya.

2. ALICE WALTON
Nilai bersih: RM68 bilion
Sumber: Walmart
Negara: Amerika Syarikat
ALICE, seorang lagi anggota keluarga Walton, membiayai pembinaan lapangan terbang di Betonville pada 1990, membina Muzium Seni Amerika Crystal Bridges. Tidak banyak yang diketahui mengenai wanita ini kecuali sikapnya yang sukan menderma.

3. LILIANE BETTENCOURT
Nilai bersih: RM66 bilion
Sumber: L’Oreal
Negara: Perancis. PEWARIS syarikat mekap L’Oreal ini menjadi kaya dengan peningkatan harga saham syarikat. L’Oreal yang menyambut ulang tahun ke-100 tahun lalu diasaskan oleh bapanya. Satu-satunya anak dan pewaris syarikat itu, Liliane tahun lalu meminta mahkamah menyiasat pemberian wang tunai dan hadiah berjumlah RM4.64 bilion yang didakwa diberikan ibunya, Francoise Bettencourt-Meyers kepada jurugambar, penulis dan pelukis terkenal, Francois-Marie Banier, 61. Liliane menuduh Banier mempergunakan ibunya yang menjadi janda pada 2007. Banier yang menafikan tuduhan itu diarah menjalani pemeriksaan psikologi sebelum perbicaraan pada 2007. Francoise, pada 2008, mengumumkan, dia tidak lagi mengaku Liliane anak. Kedua-dua masih tidak bercakap hingga ke hari ini.

4. BIRGIT RAUSING
Nilai bersih: RM43 billion
Sumber: Pembungkusan
Negara: Sweden . SELEPAS kematian suami, Gad Rausing pada 2000, Birgit bersama-sama tiga anaknya mewarisi syarikat pembungkusan, Tetra Laval. Syarikat berkenaan diasaskan oleh bapa mentuanya pada 1994 yang melakukan pembaharuan besar-besaran terhadap pembungkusan cecair seperti jus dan susu. Hari ini, jualan menjangkau RM51 bilion. Birgit melantik semua anaknya menjadi anggota lembaga pengarah Tetra Laval. Anak lelaki, Jorn, mengetuai bahagian perolehan dan penggabungan, Finn menjadi pengerusi lembaga pengarah Institut Ekonomi Gunaan RR Sweden.

5. SAVITRI JINDAL
Nilai bersih: RM40 bilion
Sumber: Keluli dan tenaga
Negara: India. SAVITRI adalah pengerusi bukan eksekutif OP Jindal Group, syarikat keluli dan tenaga yang diasaskan mendiang suaminya, Om Prakash Jindal pada 1952. Dia mengambil alih syarikat berkenaan selepas Jindal terbunuh dalam kemalangan helikopter pada 1952. Dia bagaimanapun menyerahkan operasi syarikat kepada anaknya, Prithviraj, Sajjan, Ratan dan Naveen. Urus niaga syarikat mencecah RM31.5 bilion tahun lalu dengan Jindal Steel & Power yang dikuasai Naveen menjadi penyumbang utama.

6. ABIGAIL JOHNSON
Nilai bersih: RM38 bilion
Sumber: Fidelity
Negara: Amerika Syarikat. BAPANYA menguasai syarikat pelaburan Fidelity, syarikat dana amanah terbesar Amerika Syarikat. Syarikat berkenaan juga menjalankan perniagaan broker dan insurans. Bapanya, Ned, menyertai syarikat datuknya sebagai penganalisis pada 1997. Abigail pula menyertai syarikat itu pada 1993 dan kini menguasai 24 peratus saham syarikat. Walaupun keluarganya menguasai 49 peratus Fidelity, saiz pemilikan individu tidak diketahui. Abigail bakal menggantikan tempat bapanya selaku presiden syarikat.

7. SUSANNE KLATTEN
Nilai bersih: RM37 bilion
Sumber: BMW
Negara: Jerman. MEWARISI saham dalam syarikat pembuat kereta BMW daripada mendiang bapa, Herbert Quandt yang menyelamatkan syarikat berkenaan daripada muflis puluhan tahun lalu. Susanne, ahli ekonomi terlatih juga mewarisi 50 peratus saham dalam syarikat pembuat bahan kimia, Altana. Sejak Februari lalu, dia yang menjadi anggota lembaga pengarah syarikat berkenaan menguasai 95 peratus saham Altana.

8. IRIS FONTBONA
Nilai bersih: RM36.5 bilion
Sumber: Tembaga
Negara: Chile. ISTERI kedua dan kini balu bilionair, Andronico Luksic, yang mati akiba barah pada 2005. Keluarganya menguasai Antofagasta, syarikat melombong tembaga terbesar dunia. Saham syarikat melonjak 80 peratus tahun ini. Juga menguasai saham dalam Quinenco, syarikat pembungkus dan pembuat minuman dan Plava Laguna, rangkaian pusat peranginan tepi pantai di Croatia. Anak, Jean Paul menjadi pengerusi Antofagasta.

9. JACQUELINE MARS
Nilai bersih: RM36.5 bilion
Sumber: Gula-gula
Negara: Amerika Syarikat. PENGGUNA yang berdepan dengan masalah kewangan masih meminati produk keluaran keluarga Mars yang terbukti kalis kemelesetan: cokelat (Snickers, M&Ms), makanan binatang peliharaan (Pedigree). Syarikat itu menjadi pengeluar gula-gula terbesar dunia apabila menguasai syarikat, Wrigley tahun lalu setelah membelinya dengan harga RM76 bilion. Jualan digabungkan kini mengatasi RM99.6 bilion.
10. ANNE COX CHAMBERS
Nilai bersih: RM33 bilion
Sumber: Rangkaian komunikasi dan media
Negara: Amerika Syarikat. ANNE ialah Anak pengasas Cox Enterprises, James M Cox yang menamatkan pengajian sekolah menengah pada 17 tahun dan menjadi guru sekolah serta wartawan sebelum membeli syarikat akhbar Dayton Evening News dengan harga RM86,000 pada 1898. James Sr kemudian menceburi politik. Hari ini, anak syarikat Cox Enterprise termasuk syarikat rangkaian komunikasi, Cox Communications, 17 akhbar harian, 15 stesen televisyen, 86 stesen radio, syarikat jual kereta menerusi Internet.

2 ulasan:

  1. tuah badan, apasal nama saya tada?

    BalasPadam
  2. alangkah indahnya hidup dia org tu. sy sekarang sedang mengalami kesusahan. Yg sangat terdesak adalah RM2K. itupun seksa nk dapat. sampai hari ni tak dapat2. ya Allah... sedihnya rasa. ansuran kereta bulan tertunggak, sewa rumah, pengasuh anak...

    BalasPadam

Dipersilakan komen.