Untuk Memilih Tajuk Artikel Dalam Blog Ini, Sila Taip Perkataan di sini.

25 Mac 2010

Hantaran 10,000: Bapa Niaga Anak (Episod 4)



Petang tu penganti Harun telefon tunangnya untuk dapatkan kepastian majlis pada malam nanti. Dia bertanyakan baki hantaran lagi 7,000 itu. Perempuan kata, diamkan saja. Dia beri satu jaminan yang bapanya pasti tidak minta lagi, cukuplah sekadar tambah 2,000 lagi menjadikan semuanya 5,000. Lelaki berpuashati dan bersiap sedia dengan rombongan 2 biji kereta termasuk ibu dan bapanya dan sedara mara.

Jamuan


Maka Zihan  serba salah sama ada untuk menyediakan jamuan makan atau tidak untuk rombongan itu. Kalau ditanya pada ayahnya mungkin dapat tengkingan nanti. Jadi maknya buat saja mee goreng dan air sirap saja secara senyap-senyap. Maknya tetap merahsiakan majlis itu walaupun pada  jiran sebelah rumah untuk menuruti syarat bapanya.
Dah dekat Maghrib, bapanya baru balik dari main dam haji di warung berhampiran. Nampaknya bapanya senyap saja dan tak kata apa-apa.  Dalam pukul 8.30 kawan ayahnya datang dalam 5 orang. Salah seorang darinya pakai songkok putih dan berbaju melayu seluar biasa yang selebihnya baju tshirt saja. Dari perbualan dan ketawa besar kawan-kawan ayahnya, anaknya rasa itulah kawan-kawan ayah semeja dam haji setiap hari. Terfikir juga si anak, di mana dan bagaimana dengan pak imam jurunikah ? Tapi dia rasa tentu pak imam datang lewat, selepas pengantin lelaki datang.

Rombongan Pengantin Datang

Seperti dijanjikan, jam 9.00 malam pengantin lelaki dan ahli keluarga datang dengan 2 biji kereta. Waktu rombongan itu sampai, bapanya masuk ke dalam bilik sedangkan dia sebelum ini di ruang tamu itu. Membiarkan orang lain iaitu ibu dan kawan-kawan bapanya yang menyambut kedatangan pengantin lelaki.

Bakal pengantin lelaki dan ahli rombongan itu diam saja, tak berkata sesuatu pun. Kalau ditanya sepatah, barulah dijawab sepatah. Oleh kerana nampak bapa dan imam belum datang, ibunya menghidangkan mee goreng dan air sirap tadi. Selesai saja makan, ayahnya belum keluar dari bilik lagi.

Dalam jam 9.30 bapanya keluar dari dalam bilik tetapi tidak bersalaman dengan sesiapa. Dia tutup lampu luar rumah yang terang sejak tadi. Pada fikiran anak perempuannya, mungkin ayahnya tidak mahu jiran-jiran tahu. Tapi Zihan terfikir juga, kalau di luar gelap, bagaimana pak imam nak datang ? Hairan juga.....

Ayahnya terus duduk, tiba-tiba memanggil kawannya yang berbaju Melayu dan bersongkok putih tadi. Ayahnya memberikan isyarat seperti mahukan kawannya itu memulakan sesuatu. Lelaki tadi duduk di sebelahnya dan berbisik sesuatu dan muka lelaki itu nampak seperti tersenyum. Ini menambahkan debaran kepada bakal pengantin lelaki dan perempuan, juga ahli keluarga yang lain.

Bukan orang kat situ saja, pembaca sekalian pun turut berdebar dan tertanya-tanya......

6 ulasan:

  1. adus...ada sambungan lagi..suspen ni..

    BalasPadam
  2. hunny pun nak nangih rasanya... tak sabo menunggu

    BalasPadam
  3. saya tau apa lepas ni....tiba tiba muncul seorang lelaki berjubah putih di pintu rumah..dengan memberi salam kadi kluang pon masuk sambil besalaman dgn para hadirin..cewah...

    BalasPadam
  4. hishhh geramnye saya..... berdebar tau ... citer ni suspen lagi dri citer hantu hahahahah

    BalasPadam
  5. saya rase nak nangis je dgn kisah ni..ish3..saspen2...sedih pun ade..

    BalasPadam

Dipersilakan komen.