Untuk Memilih Tajuk Artikel Dalam Blog Ini, Sila Taip Perkataan di sini.

23 Mac 2010

Suami 80 tahun Lebih, Ceraikan Isteri

Beberapa tahun dulu di Kluang, ada satu kes, lelaki 80 tahun lebih ceraikan isterinya umur 70 tahun lebih. Lelaki ini dah ramai cucu. Punca percerian kerana isterinya selalu berjalan dan tidur rumah anak dan cucu. Lepas sebuah rumah cucu, rumah cucu yang lain pula. Maka selalulah suami ditinggallah keseorangan dan kesepian di kampung. Tak tahan dengan sikap isterinya, akhirnya keluarga yang dibina leih 40 tahun ini runtuh dan bercerai berai.

Pengajaran yang kita boleh ambil, isteri kena layan suami, jangan selalu tinggal-tinggalkan walaupun suami dah usia emas. Janganlah duduk rindukan cucu, rindukanlah juga suami tu walaupun suami dah tua. kenapa dulu masa mula kawin selalu rindu rinduan, bila dah lama tidak sebegitu.

Cerita ini diceritakan oleh Usta Mohd Nooh bin Kadri dalam Seminar Semurni Kasih anjuran Pejabat Kadi Kluang sebentar tadi. Forum ini dipengerusikan Ustaz Hamizan bin Sayuti dan ahli panel pertama saya sendiri, panel kedua Ustaz Mohd Noh bin Kadri dari Johor Bahru. Sebelum itu Ustaz Nasri bin Abdul Rahman dari Johor Bahru membentangkan kertas kerja bertajuk 'Sesuci Fitrah Cinta'.  Seramai lebih 100 peserta hadir yang semuanya yang sudah berumahtangga hadir. Sambutan seminar ini cukup memuaskan dari kalangan peserta.

1 ulasan:

  1. mungkin ramai yg mendoakan bahagia sampai anak cucu jer.bukan sampai akhir hayat.hehehe

    BalasPadam

Dipersilakan komen.