Untuk Memilih Tajuk Artikel Dalam Blog Ini, Sila Taip Perkataan di sini.

12 Disember 2013

Restoran Tak Letak Tanda Harga: Teh Tarik RM 1.50, Roti Canai RM1.00


Jumaat lepas saya sarapan pagi berdua di sebuah restoran di Johor Bahru. Kedai tersebut masih baru, terletak di hujung, dibuka 24 jam, berdekatannya adalah taman perumahan yang majoriti penghuni Melayu. Saya dan kawan saya minum teh tarik dua dan roti canai dua. Apabila bayar, harganya RM5.00 kesemuanya. Saya bayar saja dan tak tanya pun satu persatu. Kemudian saya tengok dari pelbagai sudut kedai tu, rupanya tidak ada tanda harga. Saya terus jalan kerana saya sudah lewat untuk ke satu program.

Satu Lagi Kedai

Hari Isnin pula, saya ada program lagi di Johor Bahru. Kali ini saya ke kedai lain tetapi nama kedainya sama dengan kedai pertama. Kedai ini terletak tak berapa jauh dengan kedai pertama, dalam 800 meter lebih kurang. Kedai ini kedai hujung, dikelilingi taman perumahan Melayu dan dibuka 24 jam juga. Saya dan kawan saya minum 2 gelas teh tarik dan 2 roti canai. Bila masa nak bayar, dia kata RM 5.00. 

Saya Tanya

Kali ini saya bertanya berapa harga teh tarik dan roti canai. Dia kata, segelas teh tarik RM 1.50 dan roti canai RM 1.00. Maknanya betullah kiraan dia RM 5.00 tu. Dalam hati saya, harga teh tarik di kedai tu mahal, biasanya RM 1.20 saja. Roti canai pula harga RM1.00 itu mahal, kebiasaannya  80 sen saja. 

Pada saya, dari segi undang-undang, harga makanan seperti roti canai dan teh tarik bukanlah barangan kawalan oleh pihak berkuasa. Harga itu terpulang kepada peniaga. Kedai yang pertama saya pergi hari Jumaat dan kedai kedua yang saya pergi hari Isnin ini adalah nama yang sama. Pada anggapan saya, pemilik atau tuan punya kedai itu adalah individu yang sama.

Peniaga jangan lupa.... saya juga ada hak sebagai pembeli. Saya perlu tahu atau mempersoalkan harga yang saya perlu bayar, kenapa begitu dan begini, saya sebagai pelanggan. Pelanggan lain juga kena prihatin dan jangan mudah diperdaya. 

Tiada Tanda Harga

Masalahnya, kedai ini tiada tanda harga. Sama ada kedai yang pertama dan kedua, tiada tanda harga bagi teh tarik dan roti canai. Yang ada tanda harga adalah makanan lain seperti lauk dan nasi. Itu pun tulisannya kecil sahaja. Setahu saya, kalau tak letak tanda harga adalah satu kesalahan. Diharapkan pihak berkuasa banyak buat pemeriksaan di restoran untuk kebaikan bersama. Kalau pemilik itu buat salah, silalah ambil tindakan ikut prosedur yang sepatutnya. Bukan satu dan dua kedai, tapi kalau boleh, kebanyakan kedai makan.

Hari Khamis, saya ke sebuah restoran 24 jam di Kluang. Kedai ini kedai hujung dan namanya berlainan dengan nama kedai pertama dan kedua tadi. Saya minum teh tarik dan roti canai satu. Bila bayar, RM 2.00 iaitu RM 1.20 bagi teh tarik dan 80 sen bagi roti canai. Saya berpuashati. Maknanya kalau saya makan berdua, hanya RM 4.00, bukan RM 5 seperti kedai tadi.

1 ulasan:

  1. Cost of living mahal kot, jadi barang2 makanan, sewa rumah, sewa kedai, dll pun mahal.
    Di tambah lagi dgn singaporean kadang2 datang kat JB makan2 dll, depa bawa duit yg nilainya tinggi, jadi kita ni , ibarat nak makan bayar, tak nak makan gua tak kesah.

    BalasPadam

Dipersilakan komen.