Untuk Memilih Tajuk Artikel Dalam Blog Ini, Sila Taip Perkataan di sini.

03 Oktober 2011

Emas Juga Jatuh Walaupun dianggap Pelaburan Selamat (Episod 6)


Dalam tempoh dua bulan lepas, kita sedar bahawa pelbagai pasaran ssekuriti telah turun dengan agak ketara. Harga komoditi juga tidak terlepas daripada kesan ini, dan yang mungkin mengejutkan sesetengah pihak ialah kejatuhan emas.

Berikut adalah carta harga tiga komoditi  penting yang mempengaruhi hidup kita: minyak mentah kerana merupakan satu faktor pengeluaran utama dan membabitkan subsidi kerajaan kepada kita, minyak sawit mentah, kerana negara merupakan pengeluar penting dan kos pengeluaran banyak syarikat juga bergantung kepada komoditi ini, dan juga emas, sesuatu yang pada pendapat saya tidak banyak nilai ekonomi, tetapi  penting kerana ramai kini yang melabur dalam emas dan telah naik tinggi sejak tempoh 10 tahun lepas.

1 ulasan:

  1. Biasa le, dlm perniagaan ni ada turun naik. Begitu juga iman dll. Kan ustaz?

    Misalnya getah, skrg ni harga naik, beruntng le yg ada pokok2 getah. Tapi yg dah tebang getahnya & ganti dgn lain2 agak menyesal juga .. Sbb Allah nak beritau kita (supaya insaf & sedar) bahwa yg Maha Mengetahui ialah DIA ..kita x berkuasa utk tau akan datang, hatta dlm tempuh sesaat dari skrg.

    Wlu bgaimanapun kita disuruh usaha. Tapi usaha kita tu hendaklah semata2 keranaNya. Misalnya masa melabur tu niatkanle utk infak dll, insyaAllah tak nyesal sangat, wlu rugi. Skurang2nya dapat palaha niat, insyaAllah.

    Wlu pun rugi ke, tapi kena infak juga .. (jgn tunggu kaya aje). Bila sikit, beri sikit, bila banyak beri banyak. Jgn x de projek infak/wakaf/sedekah lansung . Ha, yg tu Allah mmg jamin untung, tak kan rugi.

    tok

    BalasPadam

Dipersilakan komen.