Untuk Memilih Tajuk Artikel Dalam Blog Ini, Sila Taip Perkataan di sini.

01 April 2013

"Sudah Nasibku Janda Anak Tiga"


INILAH KISAH seorang wanita lewat 30-an, janda anak tiga, kerja eksekutif sebuah syarikat. Setelah 4 tahun bercerai, maka janda bergetah ini semakin intim macam kumpulan nasyid intem dengan seorang pegawai besar. Sejak dalam proses cerai lagi, pegawai  ini begitu perihatin dengan dia dan anak-anak. Yer, takkanlah hubungan mesra selama 4 tahun lebih itu nak dibiarkan berlalu begitu saja, mereka merancang untuk bernikah.

Pegawai besar ni 40-an sudah beristeri dan ada 5 orang anak. Namun, wanita ini tak mahu bernikah secara senyap di seberang sama ada Siam atau Indon macam orang lain, dia nak nikah sini. Wali pernikahan ini iaitu adiknya sudah makan pujuk dan setuju kakak dia nikah dengan suami orang ini. Walaupun isteri pertama tak setuju suaminya bernikah lagi, suami telah pergi buat permohonan ke mahkamah syariah. Mahkamah akhirnya membenarkan permohonan berpoligami dan menetapkan beberapa syarat, antarannya nafkah bulanan kepada isteri pertama dan bakal isteri, juga giliran bermalam.

Isteri Pertama Jadi Singa

Walaupun isteri pertama yang kerja kerani, menentang pada peringkat awalnya, tapi telah berjaya diayat oleh suaminya. Ada banyak teknik pujuk memujuk ini, semuanya bergantung kepada skil dan bakat masing-masing. Bagi suami ini, antara caranya adalah membawa isteri pertama melancong ke Sabah dan tanggung sepenuhnya isteri dan anak-anak membeli belah di sana. Perlu diingat, yang isteri ini suka shoping menyoping ini dan sikit-sikit dan masuk jarum.

Kemudiannya dibelikan sebuah kereta baru dalam harga RM 90,000. Bulan-bulan katanya suami bayar, akan datang belum tahulah yer. Rumah yang diduduki sekarang ditukar kepada nama isteri pertama yang sebelum ini nama suami. Rumah itu dulu, dalam 30 tahun dulu dibeli dengar harga lebih 100,000 tapi sekarang nilainya mencecah 300,000. Lepas itu dibawa lagi isteri dan anak-anak buat umrah dan ziarah ke Tanah Suci.

Betullah cerita orang yang dah kawin dua, yang isteri pertama ini dalam 3 bulan saja bising, lepas tu bila dah letih bising, akan diam juga. Kalau setakat dengar isteri dia membebel tu dan jadi perkara biasa, tapi suami kena sabar jerlah. Bila dah letih membebel, nanti isteri dia pergi buka peti ais dan minum air juga dan berhentilah membebelnya. Yang penting, suami pandai main watak dia sebagai pelakon utama.

Maka dalam marah dan bengang itu, terubatlah sikit rasa hati. Yang paling tak tahan, bila jiran dan rakan sekerja berbisik-bisik sesama sendiri menceritakan kisah dia dimadukan, itu yang rasa nak dicilikan saja mulut dia orang. Tapi sekali fikir, apa nak buat, nasi dah jadi bubur, laki dia dah kawin lain. Dulu dia tak berapa nak layan suami sangat tapi banyak sibuk dengan benda lain. Walaupun depan Hakim dia kata dia dah beri layanan baik pada suami, tapi sebenarnya jawapan itu tak berapa jujur dan ikhlas. Dan dia akui yang dia tak pandai masak dan kalau masak pun suami tak berapa nak makan sebab tak berapa nak makan dan semakin jarang dia masak.

 Bakal Isteri Pula

Dalam 3 minggu lagi nak nikah dan persiapan perkahwinan sudah buat juga, tiba-tiba ada suatu yang berlaku. Betul, kita hanya merancang, tapi Allah yang menentukan. Ada satu perkara yang berlaku yang menjadi halangan kepada pernikahan ini. Apa ceritanya itu, tunggulah sambungannya nanti.
.....BERSAMBUNG KE EPISOD 2.

4 ulasan:

  1. haah !!
    bersambung pulak !!

    gamaknya ada la malapetaka yg berlaku..
    kemalangan jalanraya barangkali...

    BalasPadam
  2. alahai tengah syok2 baca kena bersambung next episod pulak...cepatlah sambung..cam best je...

    BalasPadam
  3. Jadi drebar lori cam abe nor gak untung

    Nih habis beriban tapi tak berjaya poligami pun

    Kasihan :-(

    BalasPadam

Dipersilakan komen.