Untuk Memilih Tajuk Artikel Dalam Blog Ini, Sila Taip Perkataan di sini.

13 Julai 2014

Pungut Derma Palestine : Hati-hati Pihak Ambil Kesempatan Menipu


Sekarang ini, umat Islam seluruh dunia simpati dengan umat Islam di Palestine. Maka timbullah hasrat kita membantu dari segi kewangan untuk membuat sumbangan. Yer, bulan ramadhan ini adalah bulan yang berkat. Kita melakukan amalan bersedekah pada bulan mulia ini digandakan fadhilatnya. Tapi, saya terfikir sesuatu yang mungkin orang lain tak fikir. 

Saya rasa terpanggil untuk kita menyatakan kebimbangan sekiranya ada pihak pertubuhan atau individu yang memungut derma kononnya untuk sumbangan kepada Palestine. Soalnya, adakah mereka ini memungut derma dengan kebenaran pihak berkuasa agama? Kalau tidak ada kebenaran, kegiatan mereka sangat terdedah kepada penipuan.

Pelbagai strategi dilakukan oleh pemungut derma ini, di antaranya dengan menjemput orang Palestine itu sendiri ke negara kita untuk berceramah mengenai penderitaan rakyat mereka, lalu kita simpati dan terus memberi derma. Orang kita yang bermurah hati pun menderma tanpa berfikir panjang. Pernahkah kita terfikir, ke mana wang itu dibelanjakan? Adakah wang itu sampai ke Palestin? Atau dibahagi-bahagikan sesama mereka sahaja di negara kita? Kita pun tak pasti kan.

Saya tidak menafikan yang ada pertubuhan dan individu yang ikhlas membela isu Palestine ini dan ceritanya betul. Soalnya, Adakah ada pihak-pihak tertentu yang memantau atau mengaudit tabung kewangan sumbangan tersebut? Kalau betul wang itu dihantar ke Palestine, agaknya bagaimana cara penghantaran semasa keadaan yang tidak menentu seperti ini? Bukanlah aman macam kita boleh masuk akaun bank.

Jadi, cukuplah setakat ini saya bercerita. Saya tak mahu cerita panjang hal ini, nanti ada saja pihak yang marah pada saya.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Dipersilakan komen.