Untuk Memilih Tajuk Artikel Dalam Blog Ini, Sila Taip Perkataan di sini.

17 Julai 2014

Pemilik Kereta Peugeot Kena Waspada


Berdasarkan tulisan saya dalam blog ini pasal kereta Peugeot, buatan Perancis ada beberapa orang yang tanya berkenaan kereta ini. Pada saya, memang memandu kereta jenis ini lebih mantap dari kereta buatan Jepun dan Malaysia. Mungkin kereta berjenama terkenal seperti BMW dan Audi buatan Jerman lebih baik dari Peugeot. Ini dapat dilihat dari segi jualan BMW dan Audi di seluruh dunia dan negera ini yang jauh lebih tinggi berbanding Peugeot. Memang betul, mana-mana negara tidak dapat menandingi Jerman dalam menghasilkan kereta berkualiti setakat ini.

Di negara China kalau kita pergi, kereta buatan Jerman menguasai jalanraya negara tersebut. Saya ke China tahun 2010, saya lihat kereta Volkswagen paling banyak pada masa tu. Kita baca di majalah sekarang, jenama BMW, Audi dan Mercedes pula menunjukkan jualan yang tinggi ni negara tanah besar itu. Sebelum ke China, saya gambarkan yang kereta buatan China yang paling banyak tetapi tidak.

Bagaimanapun, kereta Peugeot lebih murah dari segi harga berbanding dua jenama terkenal Jerman ini sama ada kereta baru atau secondhand. Jadi, kalau difikirkan dari segi harga, kita dapat memiliki sebuah kereta yang berkualiti dengan membeli Peugeot. Di Malaysia, Peugeot beberapa tahun kebelakangan ini bekerjasama dengan pengeluar kereta tempatan iaitu kumpulan Naza. Kereta secondhandnya pula lebih cepat turun harga dan memberi peluang untuk kita memiliki kereta ini.

Penjagaan Kereta

Kita kena ada pomen yang kita kenal yang boleh servis kereta Peugeot di kawasan kita. Kena tengok betul-betul sebab ramai orang yang mengaku pandai bikin kereta ini tapi tak pandai sedang mana. Contohnya pomen 'Pendek' yang ada pengalaman buat Peugeot di Kluang. Buat apa kita berhabis duit untuk servis kereta kita di pusat servis khas dengan bayaran yang mahal. Sebelum ke bengkel, belilah minyak hitam dan oil filter sendiri. Biasa tukar minyak hitam 5,000km atau 7,000km. Setahun sekali, tukar minyak gear dan plak. Ingat, minyak gear Peugeot tidak boleh masuk minyak lain kecuali minyak khas dia iaitu Peugeot/ Citroen.

Ada seorang rakan fb saya tanya di mana kedai Pendek dan saya beritahu dia. Mungkin mulanya orang itu terkejut sama ada percaya atau tak yang bengkel sebegitu boleh buat kereta Peugeot. Bila dia tengok Pendek buat kerja bagus, baru dia orang percaya dan dapat jimat banyak duit dari hantar ke pusat servis khas.

Itu kalau kita beli kereta secondhand, bolehlah kita cari pomen biasa. Kalau kita beli kereta baru, sudah tentu kena hantar pusat servis Peugeot. Bagi kereta yang masih dalam garenti, hantarlah kat pusat servis khas.

Alat Elak Kecurian

Lagi satu, mengenai sistem keselamatan kereta Peugeot ini cukup tinggi. Bukan senang orang nak curi  kereta ini berbanding kereta lain. Kalau sudah dapat dipecah masuk kereta ini, bonek kereta tidak boleh dibuka kerana dia tak guna kable untuk buka bonek belakang. Kalau nak guna kunci tambahan, stereng lock bukanlah alat yang terbaik.

Kalau kita kunci pada stereng, pakar curi kereta masih mudah untuk buka atau gergaji stereng. Antara yang terbaik adalah lock pada brek menggunakan satu lagi alat yang ada terjual di kedai aksesori. Bukan mudah untuk memotong besi ini. Kalau setakat guna stereng lock yang macam kayu besbol itu, bukanlah alat terbaik. Ada orang salahguna benda ini untuk belasah orang jadi samseng jalanraya, tak kira lelaki atau wanita.

6 ulasan:

  1. Kereta mahal...bila kita pandu pun best jer...MANTAP

    BalasPadam
  2. ada pijot boleh makan free kat subang airport area lounge mereka

    BalasPadam
  3. salam tuan
    hahaha diman2 cerita pasal peugeot skrang nih :)

    BalasPadam
  4. Assalamualaikum Sy pemilik peugeot 408 turbo Jika nk kongsi experience boleh email rofaie67@gmail.com. Dr segi road handling memang superb😊

    BalasPadam
    Balasan
    1. tuan ahmad rof: biasa tuan servis pijot kat mana ya?

      Padam

Dipersilakan komen.