Untuk Memilih Tajuk Artikel Dalam Blog Ini, Sila Taip Perkataan di sini.

22 Mac 2010

Hantaran 10,000 Hancurkan Perkahwinan (Episod 2)


Hari perkahwinan pun tiba. Pasangan ini akan dinikahkan sebelah malam dalam pukul 9.00 malam di rumah perempuan. Pada sebelah pagi, bapa beritahu anak perempuannya supaya Harun menyerahkan baki hantaran 7,000 itu sebelum tengahari. Anak perempuannya pun menganggukkan saja, dia tak  mampu berkata apa-apa, diturutkannya saja. Zihan telefon Harun dan berlaku pertengkaran yang hebat juga. Harun sudah mula pandai meninggikan suaranya kepada bakal isterinya yang akan dinikahinya malam nanti.

" Apa ayah awak nak lagi ? Lima ribu saja yang saya mampu. Ayah awak ni tak berhati perut, mata duitannnnn....."  Perkataan itu keluar dari mulut Harun. Menyebabkan Zihan mula terasa hati pada bakal suaminya.

 " Saya tak pernah pernah mengata ayah awak sebegitu. Tapi awak kata ayah saya  macam-macam. Awak tak jaga perasaan hati saya." . Kata Zihan.

Zihan mula  menangis sedih. Dia kini tersepit di antara cinta dan hantaran tinggi 10,000. Harun kemudian putuskan perbualan telefon kerana terlalu marah. Mana mampu nak adakan 5,000 lagi pada malam itu.

Zihan terus menangis dan mengunci bilik, menyebabkan orang lain mula rasa ada sesuatu yang tak kena berlaku. Maklumlah, hari majlis nak lansung, ramai sedara mara dah datang awal, ada yang dah tidur situ sejak malam tadi lagi. Bilik pengantin sepatutnya jadi tempat keluar masuk, maklumlah sibuk dengan persiapan majlis.

Akhirnya ibu perempuan tidak boleh menyembunyikan rahsia apa sebenar yang dah berlaku, ibunya menceritakan kepada kakaknya iaitu ibu saudara kepada perempuan itu. Makcik Kiah rapat dengan Zihan dan berjaya memujuknya untuk membuka pintu. Diluahkan rasa tidak puashati terhadap ayahnya. Makcik Kiah  pula yang hilang sabar dan berlaku pula pertengkaran dengan ayah perempuan itu.

" Ini dah melampau, ini nak jual anak !". Kata Makcik Kiah

"Awak ingat ini anak lembu ker boleh jual-jual !" Bebel Makcik Kiah lagi.

"Bapak tak sedar diri !, Bukan menantu orang kaya, kerja kilang jer !... " . Kata makcik Kiah kepada ayah Zihan dengan suara yang tinggi.

Suara itu didengari orang ramai di rumah itu. Suami makcik Kiah cuba mententeramkan keadaan tetapi gagal. Makcik Kiah sudah jadi singa sekarang. Jangan sampai Makcik Kiah ambil lesung batu pulak kat dapur....Tengok badan Makcik Kiah gemuk boleh tahan, tak berani orang  nak dekat. Orang ramai pun tak berani buka mulut, mulalah semua orang tahu apa cerita sebenarnya.

Ayahnya macam terkedu bila makcik Kiah berkata begitu, mungkin kerana Makcik Kiah lebih tua dan ayahnya berdiam diri dan tak kata apa-apa. Ayahnya start moto, keluar rumah mungkin ke tempat biasa ke warung kopi di pekan berhampiran. Makcik Kiah berjaya memujuk Zihan.

" Jangan risau, makcik akan bantu selesaikan. Kalau bapak bising lagi pasal hantaran tu, tahulah makcik nak kerjakan dia" . Kata Makcik Kiah.

Janji makcik Kiah itu serba sedikit menyebabkan Zihan mula rasa ada pengharapan baru. Maghrib pun tiba, semakin ramai orang datang. Ayahnya nampaknya ceria saja menyambut tetamu terutama sedara mara dari jauh dan dekat.

Ayah dia tak lagi sebut pasal baki hantaran, kenapa ? Adakah mungkin ayah dia pendamkan hasratnya. Persoalan yang timbul sekarang, bakal pengantin lelaki gagal dihubungi. Telefonnya ditutup, sms juga beberapa kali tidak dijawab. Ini menambahkan lagi kerisauan. Zihan mula fikir yang bukan-bukan.....Kenapa Harun tutup hp ?

Memang tak pernah tutup telefon sebelum ini. Zihan tetap menanti dengan penuh debaran. Adakah pertengkaran tadi pagi membuatkan Harun kecil hati. Zihan mula rasa menyesal, kalau dia yang melukakan hati tunangnya. Dia bukan berniat begitu, dia gagal mengawal perasaan sehingga mengeluarkan kata-kata sebegitu tadi pagi. Tapi apa kan daya, sekarang telefon dan smsnya tidak berjawab. Ikutkan hati, dia nak saja ke rumah Harun, tetapi jauh juga, sekitar 40  km, dia tak mampu ke sana untuk berbicara.

Jam 9.00 malam, pak imam memang datang tepat masa. Suasana jadi kelam kabut kerana hampir tak pernah berlaku di kampung itu, pak imam sampai dulu dari pengantin...... Ayahnya mula gelisah tapi kontrol senyum. Dihidangnya pak imam dengan makanan termasuk sup tulang rusuk. Tapi pak imam tak layan semua tu.

Orang kata pak imam dah mula naik angin, katanya dia ada nikahkan orang lain jam 9.45 nanti di sebuah taman tak jauh dari situ. Ayah dia lagi tak senang duduk, lagaknya macam aksi lakonan Ahmad Nisfu dalam filem Madu Tiga bila tembelang menantunya pecah. Jadi, apa yang berlaku seterusnya...

3 ulasan:

  1. Ustaz cepat habiskan cerita nih tak sabor nak tau ending dia mcm citer drama TANGISAN BULAN MADU jerr sbb hero citer nih si BOGAT tak dtg masa nikah rupanya dah meninggal dunia ( Subuhku BeePee )

    BalasPadam
  2. Aduh... kesian pada pasangan itu. Adakala perbincangan belum selesai hingga ke akar umbi, itulah punca ada perkara berbangkit...

    BalasPadam
  3. yela ustaz..tak sabo nak habiskan bacaan ni..tertunggu2 saya..kemana hilangnye pengantin lelaki... huhu nasibla saya dulu ngan hubby kumpul sesama duit..suma nya di kongsi...

    BalasPadam

Dipersilakan komen.