Untuk Memilih Tajuk Artikel Dalam Blog Ini, Sila Taip Perkataan di sini.

16 Mac 2010

RUMAH LELONG : TUNGGU DULU (Episod 6)

Dalam episod 5, Siti Murni bangkitkan beberapa persoalan:

"Beli rumah lelong banyak risiko nya. perkara yg perlu dipertimbangkan -- penting -- hutang-hutang tertunggak oleh pembeli terdahulu. sesetengah bank akan tanggung hutang sehingga ke tarikh lelongan, sesetengah nya ditanggung pembeli baru. Dan jangan lupa buat carian rasmi atas hartanah yang nak dibeli tu..."

OK. Lelongan rumah ada dua tempat iaitu pertama Mahkamah dan kedua pejabat pelelong. Di Johor Bahru di Mahkamah Tinggi, sebelah pejabat pos. Manakala pelolong berlesen ada banyak, rasa 30 lebih. Lelong di Mahkamah biasa rumah yang sudah ada geran atau hak milik penuh. Manakala di pelelong berlesan bagi rumah bagi yang belum ada hak milik. Biasanya rumah dilelong kerana tidak dapat bayar pinjaman bank. Jadi kalau ada beli rumah dengan pinjaman bank, jangan leka kerana dengan beberapa kali notis, rumah anda boleh dilelong walaupun tanpa izin kita.

Rumah Ada orang

Ada beberapa rumah yang dilelong ada penghuni. Bila disiasat, rumah itu dihuni pemiliknya sendiri. Kalau kita tanya pemilik itu, kebanyakannya kata rumahnya tak akan dilelong sedangkan akan dilelong juga. Ingat, dengan beberapa notis dari peguam bank, pihak bank boleh melelong rumah tersebut.

Hutang Bank

Jangan risau kerana kalau kita beli rumah lelong, kita tidak perlu membayar hutang-hutang bank berkenaan. Sebaliknya pihak bank akan menuntut di mahkamah dari pemilik pertama. Contohnya kita beli lelong rumah itu 40,000 sedangkan hutang pemilik pertama ada 60,000, maka 20,000 lagi bank akan tuntut dari pemilik pertama. Kalau dia enggan bayar, boleh dibawa ke  mahkamah. Jadi pembeli rumah lelong tak perlu bayar lagi hutang tersebut.

Cukai Pintu dan Cukai Tanah

Kebanyakan bank akan membayar cukai pintu dan cukai tanah dari pemilik sepenuhnya. Bagaimanapun, pembeli rumah lelong kena bayar dulu kemudian buat tuntutan semula pada bank. Tetapi ada sesetengah bank yang minta pembeli rumah lelong bayar dan tak boleh tuntut (ini 'cokia' punya bank).  Apa-apa hal sebelum beli kena buat kajian dulu.

Bil Air, Letrik dan Telefon

Pembeli rumah lelong tak perlu takut sebab bil letrik dan air yang lama dibayar oleh orang lama. Kita yang masuk rumah lelong kena daftar baru dan bayar deposit guna nama sendiri. Kos dia tak mahal.

Kos Penyelenggaraan Kondo atau Pangsapuri

Sebelum beli kondo atau pangsapuri mesti ingat, bahawa rumah yang kita duduk itu bukan free, kena bayar bulanan. Sebelum beli, sila buat semakan di pejabat pengurusan kondo berkenaan hutang tertunggak penyelenggaraan. Kalau kondo, tak mustahil sampai berbelas ribu atau dua puluh ribu. Kebanyakan bank minta kita bayar dulu dan boleh dituntut semula. Ada juga bank yang dia bayar terus, kita tak bayar apa-apa, bagus bank ini antaranya Ambank. Jangan terperangkap sebab ada bank 'cokia' yang minta pembeli rumah lelong bayar tapi tak boleh tuntut. Jadi pembeli jangan terperangkap.

Rumah Kos Rendah dan Sederhana Rendah

Kalau anda bergaji besar dan tidak ada kelayakan untuk membeli rumah kos berkenaan, mesti hati-hati. Jangan lepas beli, tiba-tiba tak boleh tukar nama. Eloknya bincang dulu dengan peguam dan cari peguam yang pernah ada rekod kerja yang baik untuk tukar nama pemilik. Jangan anggap mudah dengan tak lantik peguam kerana anda mungkin gagal tukar nama.

Bumiputera atau bukan

Kalau anda India Muslim atau Cina Muslim, anda belum tentu boleh beli rumah bumiputera. Waktu lelong, anda mungkin boleh menang sebab pelelong tak menyangka anda bukan bumiputera untuk beli rumah yang dikhaskan kepada bumi. Jadi buat semakan dulu.

2 ulasan:

  1. Salam, Tahniah Utz,

    Pengalaman & ilmu yg Utz letakkan disini
    amatlah baik utk pengajaran dan curahan pengalaman
    utk dijadikan sebagai panduan, malah sebagai ilmu amal jariah juga nih..Tahniah, Moga diberkati Allah usaha sebegini, akan menjadi contoh kpd Masyarakat utk diambil iktibar.
    Jazakallahukhairan kathiro.

    BalasPadam
  2. salam ustaz...nak bertanya satu soalan, cmana kalau bank mintak kita bayar cukai tanah/cukai pintu/penyelenggaraan tp xboleh claim?apa yang kita sebagai pembeli rumah lelong buat untuk pertahankan hak kita?

    BalasPadam

Dipersilakan komen.