Untuk Memilih Tajuk Artikel Dalam Blog Ini, Sila Taip Perkataan di sini.

06 Januari 2016

Kenapalah Restoran Tu Nasi Lembik


Tengahari semalam saya jalan-jalan ke sebuah taman. Masuk masa nak makan tengahari, saya jumpalah satu kedai. Dari luar tulis 'asam pedas' di deretan rumah kedai kat taman tu. Masuk kedai tu, adalah asam pedas dalam 3 jenis lauk. Lauk lain pun ada juga. Jadi, kira bolehlah saya nak cuba makan kat kedai tu kali pertama.

Tapi malangnya nasinya lembik. Bila dah banyak kat bekas tu, nasinya melekat dan berketul-ketul. Itulah silapnya kedai tu. Patutnya nak niaga kedai makan, nasinya janganlah lembik macam tu. Walaupun kedainya bersih dan lauknya sedap juga, tapi disebabkan nasinya macam tu, nampaknya hari tu sajalah saya ke kedai tu. Kepada pelanggan lain, silalah tegur tuan kedai tu. Kesian juga tengok orang kita berniaga, tapi dia kurang pengetahuan dalam menyediakan nasi. Kesian kat dia.

Nasi lembik kalau kat rumah sendiri bolehlah. Tapi restoran ni bukan macam ni caranya. Pergilah kursus masakan. Saya sendiri pernah pergi kursus masak nasi ayam di Melaka. Nak tau cerita, KLIK SINI . Ini orang kita berniaga tapi kursus pun taknak pergi. Sekali sekala kenalah pergi kursus untuk tambah ilmu.

Dulu saya pernah tegur sebuah kedai di JB buat teh tarik tak sedap. Lepas tu, dia perbaiki dan lepas tu ramai pelanggan kat kedai dia.

1 ulasan:

  1. Tapi kalau makan nasik lembik panas2 + asam pedas + kicap, sedap ustaz. Silap2, setengah periuk boleh habis...!

    BalasPadam

Dipersilakan komen.