Untuk Memilih Tajuk Artikel Dalam Blog Ini, Sila Taip Perkataan di sini.

16 Ogos 2011

Jawatankuasa Pemilihan Parlimen, Tahniah Perdana Menteri


Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak semalam mengumumkan satu penubuhkan sebuah Jawatankuasa Pemilihan Parlimen dalam masa terdekat bagi menambah baik sistem pilihan raya negara. Saya kira perkara ini sangat penting dan mencatat satu sejarah negara jika benar-benar terlaksana. Langkah ini diharapkan dapat memuaskan hati pelbagai pihak tanpa timbul sebarang syak wasangka pada masa hadapan terutama kepada SPR.

Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak berkata, jawatankuasa tersebut yang akan dianggotai oleh wakil rakyat daripada Barisan Nasional (BN) dan pembangkang. Diharapkan langkah ini dapat untuk kita lihat satu sistem pilihan raya yang telus lagi bersih. Katanya, jawatankuasa itu akan berbincang serta mencari kata sepakat mengenai bentuk penambahbaikan yang perlu dilaksanakan Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) sebelum diimplimentasi pada Pilihan Raya Umum Ke-13.

Pelbagai Persoalan Belum Terjawab

Beberapa perkara mutakhir ini telah berjaya disensasikan beritanya terutama di media internet. Antaranya dakwaan kononnya ada bukan warganegara dibenarkan mendaftar sebagai pengundi oleh SPR. Walaupun satu kes iaitu wanita bernama Mismah sudah ditemui dan membuat kenyataan akhbar yang dia sudah menjadi warga negara, namun persoalan lain masih belum terjawab lagi.

Semalam, seorang pemimpin kanan PAS, Mahfuz Omar kini mengalihkan isu kepada mempersoalkan, kenapa orang seperti Mismah diberikan taraf warganegara. Walaupun pihak berkuasa menyatakan bahawa permohonan Mismah dan orang lain mengikut lunas undang-undang yang ditetapkan, rakyat sebenarnya masih keliru dan belum faham sepenuhnya, apakah lunas undang-undang mengenai kewarnegaraan ini. Mungkin ada pihak kata, persoalan ini di luar tajuk dan bidangkuasa SPR, tapi rakyat ingin tahu dan bukan boleh menerima bulat-bulat jawapan atau penafian.

Kesilapan Teknikal ?

Terdapat juga dakwaan kononnya pendaftaran berganda iaitu seorang didaftarkan sebagai layak mengundi dua kali. Apabila didedahkan di media internet, pembaca kebiasaannya tidak mempercayai sepenuhnya perkara ini. Namun mereka cuba masuk ke laman web SPR dan menaip nombor kad pengenalan berkenaan, kerana mereka bebas berbuat demikian. Maka mereka dapat jawapannya. Persoalannya, adakah itu kesilapan teknikal ? Kalau silap, maka kena betulkanlah kerana kesilapan itu boleh menghakis keyakinan rakyat. Bukan itu sahaja, orang sekarang suka mempersoalkan, kenapa dan bagaimana boleh silap itu ?

Undi Pos

Satu lagi isu adalah mengenai undi pos yang sebahagian besar melibatkan tentera dan polis serta petugas pilihanraya. Sejauh mana ketelusan dalam undi pos ini ? Ada banyak juga perbahasan dalam isu ini. Begitu juga dengan hak mengundi bagi rakyat kita di negara luar sama ada yang bekerja atau belajar. Perlukan mereka diletakkan sebagai pengundi pos ? Kalau dibenarkan, bagaimana pula perlaksanaannya yang bukan mudah untuk direalisasikan.

Teringat saya pada pemilian presiden Indonesia beberapa tahun lalu, rakyat Indonesia di negara kita berhak mengundi di kedutaan mereka di sini. Adakah rakyat Indonesia di Malaysia saja yang boleh mengundi, bagaimana yang berada di negara lain, mengundikan mereka ? Mungkin juga mengundi di kedutaan mereka di negara lain. Jadi, mungkin kita boleh belajar dari Indonesia dengan rakyat kita mengundi di kedutaan Malaysia di luar.

Pelajar di luar negara adalah warganegara Malaysia yang tidak berkesempatan mengundi sedangkan mereka belajar di sana dalam satu tempoh yang tidak berapa lama sahaja. Dalam 4-5 tahun, mereka akan pulang ke tanahair juga dan hidup dalam suasana politik negara juga. Begitu juga pekerja di negara luar yang jumlahnya semakin meningkat. Ini disebabkan perkembangan syarikat Malaysia di negara lain seperti industri minyak, jururawat di timur tengah dan sebagainya. Selama ini mereka tidak dapat mengundi.

Tahniah Perdana Menteri

Saya ucapkan tahniah kepada Perdana Menteri yang membuat keputusan tepat ini. Diharapkan pelbagai pihak menerima baik tindakan ini dan berusaha buat yang terbaik. Antaranya, mengatur sebaik-baiknya jawatankuasa ini dari segi bidangkuasa dan tugas-tugas anggota.

Diharapkan keanggotaannya menyeluruh kepada parti Barisan Nasional, pembangkang seperti PAS, PKR dan DAP. Begitu juga NGO atau individu yang berpengaruh dalam memperjuangkan isu pilihanraya ini seperti Datuk S.Ambiga dan Datuk A.Samad Said, perlu dipertimbangkan juga keanggotaannya dalam jawatankuasa ini. Begitu juga dengan Datuk Saifuddin Abdullah, Timbalan Menteri Pengajian Tinggi yang banyak melemparkan hujah-hujah bernas ke arah penambahbaikan pilhanraya di negara kita.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Dipersilakan komen.