Untuk Memilih Tajuk Artikel Dalam Blog Ini, Sila Taip Perkataan di sini.

02 Ogos 2011

Makan Buah Rambutan Hari Pertama Puasa


Teringat saya masa darjah satu tahun 1978, hari pertama puasa. Kat depan rumah ada pokok rambutan sederhana besar yang tengah berbuah lebat. Pagi tu dengan kawan, saya panjat pokok dan petik buah tu dan terus makan. Lepas tu kawan saya tanya,

"tak puasa ker".

Baru saya teringat, lupa rupanya, puasa. Nasib baik baru seulas makan. Kemudian sambung puasa semula.

3 ulasan:

  1. Assalamualaikum Ustaz, mohon maaf kerana ingin bertanya perkara yg tidak berkaitan dengan post ini. Saya ingin tahu, bolehkah solat witir berimamkan imam bersolat terawih? Bolehkah juga kalau saya mula membaca al-Fatihah sebelum imam selesai membaca al-Fatihah? Sekian, terima kasih.

    BalasPadam
  2. Solat Tarawih Berimamkan Witir:
    Ulamak fiqah berbeza pendapat mengenai boleh atau tidak seorang itu berimamkan orang yg mengerjakan solat lain daripada kita. Ulamak Mazhab Syafie merupakan mazhab yg paling longgar mengenai pengsyaratannya.

    Ulama Mazhab Syafie membolehkan seseorang itu berimamkan mereka yg solat lain. Contohnya, orang solat fardhu sah solatnya berimamkan orang yang solat sunat. Begitu juga org yang solat sunat sah solat berimamkan org yang bersolat sunat yang lain darinya. Begitu juga solat sunat Tarawih dan witir.

    Baca AlFatihah Sebelum Imam Baca:
    Hukumnya makruh dan solat masih sah, tidak batal.

    BalasPadam
  3. Tahun 1978..sya bru umo 6 thn..puasa separuh2 hari ajer masa tuh..masuk hari ke-2..bru dapat 1 hari penuh puasa..hahahaha

    BalasPadam

Dipersilakan komen.