Untuk Memilih Tajuk Artikel Dalam Blog Ini, Sila Taip Perkataan di sini.

01 Ogos 2013

Pergerakan Balik Cuti Raya Bermula Esok, Jumaat


Nampaknya banyak sekolah dah last sekolah esok. Tersenyum lebar cikgu dan cikgu serta pelajar sekolah. Tapi dengar cerita, ada juga sekolah yang masih sekolah Isnin. Maka bermulalah orang ramai balik Raya di kampung esok, Jumaat. Kalau nak ikut, raya lambat lagi, Khamis jangkanya. Nampaknya dapatlah berpuasa di kampung beberapa hari lagi. Sebenarnya memang seronok berpuasa dan bersahur kat kampung lebih lagi yang masih ada ibu bapa. Tarawih kat kampung yang bestnya, ada moreh yang biasa orang kampung hantar setiap malam, bandar susah nak jumpa.

Kenderaan di lebuhraya dan jalanraya biasa mesti banyak dan sesak. Maka pandai-pandai ler bagi masa dan hari, bila nak balik kampung. Oleh kerana masih jauh lagi raya, boleh ler rancang. Pernah dulu beberapa tahun lepas, pihak berkuasa beri panduan atau jadual, kena balik hari ini kalau kita dari sini dan sebagainya. Tapi hanya sekadar nasihat, orang kita tak ikut pun.

Kemalangan Meningkat

Teringat saya beberapa kemalangan ngeri musim perayaan antaranya bas ekspres kemalangan sehingga mengorbankan ramai penumpang. Begitu juga satu keluarga dari Johor Bahru maut selepas keretanya melanggar belakang lori berhenti di lebuhraya dekat dengan Bangi selepas bersahur di R&R. Apa-apa pun, sebagai pemandu kena beringat selalu. Jangan dok pasang lagu raya kuat-kuat atau berlumba nak sampai kampung. 

Nak laju, tengoklah tempat, yang penting kita tahu keupayaan kereta kita macam mana.  Kalau dah kereta mahal dan laju, takkanlah bawah slow, mestilah laju. Saya pun bawak laju, tapi tengok tempat juga. Janganlah banyak sangat potong kiri dan potong garis berkembar. Agak-agak ler yer, kalau rasa line clear dan selamat. Nanti tak larat nak bayar saman.

Sepuluh Terakhir Ramadhan

Balik kampung tu balik kampung juga yer....Yang paling penting, ibadah kita pada 10 terakhir Ramadhan, bagaimana ibadat kita ? Inilah malam yang Allah janjikan dengan gandaan pahala melebihi 1000 bulan. Bukan menyamai 1000 bulan yer, tapi melebihi. Ramadhan berlalu, soalnya adakah kita masih ada umur lagi pada Ramadhan tahun depan? Atau kita sudah menjadi penghuni kubur yang sempit, gelap dan tidak ada wifi internet di sana.

Zakat Fitrah dan Zakat Harta

Zakat Fitrah juga jangan lupa yang afdalnya bayar kat tempat kita mencari rezeki. Kalau Johor ini tahun RM8 atau RM5 seorang. Dari segi kesempurnaan puasa kita tergantung sekiranya kita tidak menunaikan zakat fitrah. 

Zakat Harta juga untuk tahun ini dah dijelaskan ker ? Kalau belum, bayarlah segera. Kaunter MAIJ dibuka setiap hari termasuk Sabtu dan Ahad sepanjang Ramadhan. Nak diberitahu yang zakat harta disyaratkan 'Haul' atau genap setahun hijrah. Maknanya bukan semestinya kita kena bayar pada bulan Ramadhan kalau haul kita kena pada bulan yang lain. Tapi kita rebutlah peluang berzakat pada bulan Ramadhan yang mulia ini. Nak beritahu, kadar nisab atau had minimun zakat harta di negeri Johor sekarang adalah RM 11,668.00 (tertakluk kepada pindaan dari semasa ke semasa).

SELAMAT BALIK KAMPUNG

1 ulasan:

  1. Alhamdulillah...Selamat sampai ke Kampung dan Selamat kembali ke bandaraya...

    BalasPadam

Dipersilakan komen.