Untuk Memilih Tajuk Artikel Dalam Blog Ini, Sila Taip Perkataan di sini.

28 Jun 2013

Bermulanya Perlantikan AJK Masjid & Surau Johor


Saya selesai memberikan taklimat kepada pengerusi dan AJK masjid dan surau seluruh Kluang pada 25 Jun bagi Parlimen Kluang dan Sembrong manakala pada 26 Jun bagi Parlimen Simpang Renggam. Walaupun taklimatnya ringkas, tapi yang jadi panjangnya ada sesi soal jawab yang ditujukan terus kepada saya. Alhamdulillah, semua soalan sempat saya jawab dalam majlis berkenaan.

Tamat Tempoh

AJK masjid dan surau yang ada sekarang adalah bagi tahun 2011-2013. Maknanya, jawatan yang disandang sekarang akan berakhir pada 31 Disember 2013 dan mulai 1 Januari 2014, bermulalah tugas AJK yang baru. Bagaimanapun, sekiranya ada masalah kelewatan pengesahan perlantikan ini, Jabatan Agama berhak melanjutkan pemegang  jawatan sekarang walaupun sudah melepasi 31 Disember 2013.

Sekiranya barisan AJK sudah dilantik, bukan bermakna mereka boleh  terus memegang jawatan tersebut sekarang, tapi tunggulah sehingga 1 Januari 2014 nanti. Masa yang ada ini bolehlah dibuat penyerahan tugas, mesyuarat agong atau sebagainya.

Peringkat Mukim

Perlantikan bermula di peringkat mukim yang dipengerusikan oleh Tok Penghulu. Kepada sesiapa yang berhasrat memegang jawatan tersebut, hendaklah mengisikan borang pencalonan yang telah disediakan. Selepas itu, satu mesyuarat pemilihan hendaklah diadakan. Bagi daerah Kluang ditetapkan sebelum tarikh 31 Julai 2013 ini, daerah lain, tanyalah kadi daerah berkenaan. Tok penghulu boleh juga mewakilkan penggerak masjid atau ketua kampung untuk mesyuarat pemilihan itu.

Ramai juga yang keliru iaitu sebenarnya ini bukan mesyarat agong tetapi hanyalah mesyarat pemilihan saja.

Peringkat Daerah

Setelah Tok Penghulu mengemukakan senarai AJK, mesyarat peringkat daerah akan diadakan selepas 31 Julai 2013. Mesyuarat ini akan dipengerusikan oleh Pegawai Daerah (D.O) manakala Kadi daerah sebagai Timbalan Pengerusi serta ahli-ahli mesyarat yang  lain.

Peringkat Negeri

Selepas Pegawai Daerah mengesahkan senarai dari daerah Kluang, satu menyuarat peringkat negeri akan diadakan yang akan dipengerusikan oleh Exco Hal Ehwal Agama Johor. Maka selesailah perlantikan AJK masjid & surau seluruh negeri Johor tahun 2014-2016.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Dipersilakan komen.