Untuk Memilih Tajuk Artikel Dalam Blog Ini, Sila Taip Perkataan di sini.

15 Jun 2010

Gores dan Menang, Tak Menang-menang

Sindiket gores dan menang yang diperangi habis-habisan sejak beberapa tahun lepas kini dikesan kembali aktif dengan mensasarkan pelajar kolej sebagai mangsa penipuan mereka. Kebanyakan mangsa baru ialah pelajar yang berusia dalam lingkungan 20an dan hanya perlu menggores untuk memenangi pelbagai hadiah yang dijanjikan namun perlu menyerahkan sejumlah wang atau barangan peribadi untuk menuntutnya.

Ketua Biro Pengaduan Awam MCA, Datuk Michael Chong berkata, modus operandi mereka kali ini sama seperti apa yang pernah dilaporkan berlaku cuma sindiket ini menukar pejabat operasi dan kawasan mencari mangsa.

"Sasaran mereka masih sama iaitu wanita, cuma kali ini pelajar kolej kerana mereka tahu mangsa mempunyai wang hasil pinjaman dan mudah terpikat dengan tawaran mudah memenangi hadiah.

"Namun seperti biasa selepas memberikan wang, mangsa tidak memperoleh hadiah yang ditawarkan," katanya kepada pemberita di pejabatnya di sini hari ini.

Sejak beberapa tahun lepas pelbagai pihak termasuk kerajaan, badan bukan kerajaan dan persatuan politik dilaporkan memerangi sindiket penipuan itu bagi menyedarkan masyarakat tentang gejala gores dan menang ini.


Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Dipersilakan komen.