Untuk Memilih Tajuk Artikel Dalam Blog Ini, Sila Taip Perkataan di sini.

28 September 2012

Kenapalah Kakak Dia Kata Wali Dia Gila, Padahal Tak Gila


Seorang wanita 40-an hendak bernikah dengan lelaki 50-an. Perempuan ni ibu tunggal dan sebelum ini pernah bernikah berwalikan bapa. Lelaki pula adalah duda.

Sekarang perempuan ini hendak bernikah berwalikan adik lelakinya. Apabila ditanya mengenai bapa dan datuknya, dia menjelaskan bapa dan datuknya sedah meninggal dunia dan menunjukkan surat mati. Dia hanya seorang sahaja adik lelaki dan lain-lain adik beradiknya adalah perempuan. Maknanya adik dia sajalah yang berhak menjadi wali perkahwinannya.

"Adik saya iaitu wali saya gila, sakit mental". Kata perempuan ini.

"Ada surat dari hospital yang menyatakan dia gila ?" tanya ustaz.

"Surat tak ada tapi adik saya ini memang gila, semua orang dah tahu". Kata kakaknya.

Ermmm.... secara kasar, nampaknya adiknya tak layak jadi wali. Berkemungkinan akan berwalikan wali yang lain atau wali hakim. Perempuan ini bersetuju berwalikan hakim. Tetapi.... ada soalan yang belum terjawab, iaitu betulkah adik dia ini gila ?

"Okey, saya akan datang ke rumah kamu (jaraknya lebih kurang 35km) untuk pastikan adik kamu gila. Atau seorang jurunikah akan dihantar ke sana untuk mengesahkan adik kamu gila". Kata ustaz.

Terus perempuan ini berubah mukanya dan jadi kelam kabut. Akhirnya, tidak semena-mena dia mengaku adik dia tidak gila. Malu muka dia... Akhirnya dia bernikah juga berwalikan adik, adiknya pun tiada masalah dan setuju jadi wali.

Tapi, persoalan yang belum terjawab, mengapa kakak dia kata adik dia gila yer ?

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Dipersilakan komen.