Untuk Memilih Tajuk Artikel Dalam Blog Ini, Sila Taip Perkataan di sini.

24 Julai 2010

Sudah Nasibku 'Mat Burger' : Episod 32

Man tak balik rumah malam itu. Ke mana Man pergi, seorang pun tak tahu cerita. Man membiarkan ibu bapa dan adik-adiknya di rumah dalam kerisauan. Siapa yang salah ?.... Man atau orang lain. Pada Man, soal jodoh atau mencari calon isteri ini biarlah Man yang tentukan, kenapa orang lain perlu paksa Man. Janganlah marah-marah Man macam budak tadika, perasaan Man bukannya perasaan budak-budak tadika lagi.

 Ayah Man juga menaruh rasa menyesal, kenapa siang tadi ditengking dan dimarahnya Man sebegitu rupa. Man tahulah dia anak pada ayahnya dan anak mesti hormat dan dengar cakap ibu bapa. Man bukan taknak dengar cakap mak ayah, tapi ini nak menjamin kelansungan dan masa depan Man sendiri. Man kalau nak ungkit apa yang Man berikan pada mak dan ayahnya, banyak Man boleh ungkit. Cuma sebagai anak, tak perlulah diungkit sangat. Man sedar dan tahu, dia sebagai anak.

Dalam hati Man, kalau nak ungkit, Man sebagai anak sulung banyak bantu keluarga terutama dalam kewangan. Ayah dan mak Man bukannya kaya dan ada harta sangat. Cuma ada tanah pusaka tapak rumah dan rumah lama. Manlah yang banyak keluar duit untuk baiki rumah usang ini terutama atap dan dinding yang Man rasa dah jejak 30,000. Dulu ayah Man naik moto saja, sekarang moto tu adik Man, Nizar bawak pergi sekolah dengan Syira. Man belikan kereta Toyota tunai, walaupun secondhand. Itu belum lagi cerita Man yang banyak tanggung adik-adik belajar. Kenapa ? Man tak ada berjasa kepada keluarga  ke selama ini ? Jadi, kenapa Man ditengking sebegitu oleh ayahnya.

Hati Man terus berkata-kata, wajarkah anak saja kena hormat mak ayah sedangkan mak ayah juga perlu hormat Man. Man sedih.....Kalau ayah selalu ungkit pengorbanan ayah, Man juga boleh ungkit apa yang Man pernah berikan pada keluarga. Malam itu, Man tak akan pulang rumah, Man mahu mencari ketenangan di mana-mana. Azura anak sedara makcik Siah, bukannya Man tak suka. Orangnya cantik juga, berdebar jantung Man dibuatnya bila mata bertentang mata kali pertama. Mak Man pun perasan, muka Man berubah dan seakan ada sesuatu menandakan cinta telah terbit di hati anak sulungnya itu. Nak kata tak suka, bukan tak suka. Cuma, Man ada masalah lain yang orang sukar nak baca.

Esoknya, dalam jam 9.00 pagi, Man sampai di rumah. Mak Man menyambutnya dengan gembira kerana penantian cemasnya telah berakhir tetapi penuh persoalan. Man kelihatan keletihan dan muka seakan pucat seperti tak cukup tidur. Man masuk ke rumah dan terus masuk ke bilik. Waktu itu, mak Man seorang saja di rumah. Ayah Man keluar ambil upah di kebun manakala adik-adik ke sekolah.

"Man. Mari makan, mak ada masak sarapan nasi goreng". Kata mak Man.

"Nanti dulu mak, Man masih kenyenyang". Jawab Man ringkas.

Man terus masuk ke bilik kemudian mandi. Lepas itu Man cuba tidur di katil. Mak Man dari tadi pelawa Man makan, tapi Man kat dia masih kenyang dan mahu tidur dulu. Mak Man tak tahu Man tidur mana malam tadi tapi dia tak tanya Man. Man tidur kerana mengantuk dan mengunci bilik dari dalam. Mak Man hairan dan mak Man sibuk di dapur masak untuk makan tengahari.

Dalam pukul 11.00 Man terjaga dan pegi ke meja makan. Mak Man meletakkan nasi di pinggan Man dan menuangkan air milo untuk Man. Mak Man juga meletakkan ikan goreng yang baru digorengnya untuk makan tengahari ke dalam pinggan Man.

"Mak, hari  ni Man nak balik ke Johor Bahru. Lepas makan ni.". Kata Man.

"Nak balik JB ? Man..... dulu kata Man, nak lama lagi di kampung ni, tapi....." Kata mak Man, kemudian mak Man menangis. Dia tak mampu menghabiskan ayat itu.

"Mak... Man dah lama tinggalkan gerai burger Man pada Aboi. Kalau Man kat JB, boleh jugak Man bantu Aboi". Kata Man.

Mak Man tak jawab, seolah-olah tak berdaya halang Man lagi. Yer le, kalau dihalang pun, Man tetap akan ke JB juga, macam Man hilang malam tadi. Lepas makan, Man masuk ke bilik dan bawa beg pakaian. Rupanya, Man dalam bilik tadi dah siapkan beg pakaian.

"Man nak gerak sekarang ker ? Tunggulah abah dan adik-adik kau balik dulu, Man". Kata mak Man.

"Tak apalah mak, kirim salam semua. Man kena cepat, sampai JB nanti nak kena cuci rumah dulu, tentu dan berabuk, lama tinggal". Kata Man.

Man salam dengan ibunya dan menyerahkan wang RM 1200 untuk belanja di rumah dan belanja sekolah adik-adik Man. Mak Man peluk Man dengan sedihnya.

"Man..Maafkan mak Man kalau Man terasa hati dengan mak". Kata mak Man.

"Mak, Man yang sepatutnya minta maaf pada mak, sebab jaga Man selama Man sakit. Kirim salam pada mak dan adik-adik ...." Kata Man.

Man bertolak ke JB dalam jam 12.00 melalui lebuhraya, sejam setengah sampai ke JB. Dalam perjalanan, Man telefon Aboi mengatakan dia dalam perjalanan dan akan sampai tak lama lagi. Di hadapan rumah Man, Aboi dah tunggu depan rumah dan menyambut Man dengan gembiranya. Aboi bantu Man kemas rumah.

Hari terakhir Yanti di Kemaman, Maria serahkan hadiah pada Yanti di kantin waktu sarapan pagi.

"Kak Yanti, ini ada hadiah istimewa dari insan yang istimewa." Kata Maria.

"Hehe....dari siapa yer". Kata Yanti sambil ambil hadiah itu, dalam kotak sebesar kotak kasut.

"Alaaa... buat tak tahu pulak. Ini hadiah istimewa dari Badrol, hehe". Kata Maria.

"Hehe.. terima kasih, terima kasih. Tapi mana Badrol yer, tak nampak pun sarapan". Kata Yanti.

"Ada ler tu, kejap lagi kot". Kata Maria.

Rupanya Badrol sudah berpakat dengan Maria supaya serahkan hadiah tu, masa Badrol tak ada di situ. Jadi Badrol sengaja lambat turun. Bagus, Marialah sebagai posmen yang kelas gitu. Hari itu, Maria dan Badrol tumpang kereta Yanti ke Kuala Lumpur. Kemudian, Badrol balik ke Shah Alam, Maria ambil bas dari KL ke Muar. Nampak Yanti cukup intim dengan Badrol. Hadiah istimewa dari Badrol adalah rantai emas dan beg tangan yang Badrol beli di Kuala Terengganu hari tu. Yanti pun tak tahu Badrol belikan untuk siapa, rupanya nak kasi Yanti. Yanti terima pemberian ikhlas Badrol itu seadanya.

Sampai di KL, Yanti ke rumah sewanya, bukan balik ke rumah mak ayahnya. Nani terlihat rantai emas dan beg tangan yang masih di dalam kotak itu dan jadi pertanyaan Nani juga.

"Cantik hadiah tu, hadiah sempena apa yer ?" Tanya Nani.

"Hehe... hadiah biasa jer, peserta kursus yang kasi". Kata Yanti.

"Peserta kursus yang kasi ? Beruntunglah jadi urusetia kursus, dapat hadiah mahal-mahal macam ni. Ni mesti peserta lelaki kasi kan ?" Teka Nani.

"Hehe...yer le Nani, orang Shah Alam, baru kenal je masa kursus". Kata Yanti.

"Ini mesti ada apa-apa ni, kalau tak takkanlah kasi hadiah mahal macam ni. Betul kan ?"Kata Nani.

"Hehe.. biasa jer lah Nani". Kata Yanti.

Nani sebagai teman sebilik Yanti, nampak ada perubahan pada diri Yanti. Yanti nampak ceria tak seperti dulu. Kejap-kejap dapat sms dari seseorang dan Yanti nampaknya senyum membaca dan membalas sms itu. Dalam sehari, entah berapa puluh kali sms dan telefon antara Badrol dan Yanti. Mana mungkin Nani tak perasaan perubahan pada Yanti.

.....BERSAMBUNG KE EPISOD 33
http://kadikluang.blogspot.com/2010/07/sudah-nasibku-mat-burger-episod-33.html

2 ulasan:

  1. kejapnyer hati sesorang itu berubah..itulah namenyer cinta manusia

    BalasPadam
  2. Aii..kjap nye..bg hdiah trus lper kn man...sekelip mata kau brubah

    BalasPadam

Dipersilakan komen.