Untuk Memilih Tajuk Artikel Dalam Blog Ini, Sila Taip Perkataan di sini.

16 November 2009

Pinjam 7 ribu, Along Tuntut 25 ribu


Baru-baru ini, seorang wanita mengadu pada saya. Dia menunjukkan notis, rumahnya akan dilelong oleh pihak bank kerana sudah setahun tidak bayar. Bayaran bulanan kira-kira RM 1200.00 sebulan. Saya tanya kenapa biar sampai setahun tak bayar. Dia kata, suaminya berniaga, duit tak menentu dan dia melengah-lengahkan

Lebih mengejutkan, suaminya ada hutang dengan along RM 7,000 untuk perniagaan, 4 tahun lepas. Pinjaman ini juga tidak dijelaskan dengan betul seperti dijanjikan kepada along ini. Sehingga sekarang, along ini sentiasa menghantar surat menuntut hutang berjumlah RM 25,000.00 iaitu satu jumlah yang tidak masuk akal. Saya tanya bagaimana boleh jadi RM 25,000, dia kata dia telah tertipu dan terperangkap dengan taktik along ini. Mulanya dia setuju bayar semula dalam masa 5 tahun iaitu sebulan RM 250 sahaja. Iaitu kalau 5 tahun, jumlahnya kira-kira RM 15,000 sahaja, bukan 25,000. Tapi bila dia dah pinjam, ada syarat-sarat lain termasuk denda kalau lewat bayar.

Saya taknak ulas lanjut tentang kes ini. Kesimpulannya, kita kalau beli rumah atau kereta, ikutlah kemampuan. Jangan terburu-buru atau berlumba-lumba untuk beli rumah mahal. Kedua, jangan sekali-kali pinjam along, bukan boleh bantu selesai masalah, tapi lebih timbul masalah.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Dipersilakan komen.