Untuk Memilih Tajuk Artikel Dalam Blog Ini, Sila Taip Perkataan di sini.

19 Februari 2010

-RUMAH LELONG: INTAI KONDO PERSIARAN TANJONG (Episod 4)

Bila dah duduk kondo Persiaran Tanjong, Bukit Alif terasa seronok pula. Masa tu duduk di tingkat satu, kuarters kerajaan. Januari 2007, ada rezeki naik pangkat sikit, jadi elaun rumah pun naik juga. Terasa lebih elok kalau duduk rumah sendiri sebab dapat elaun rumah penuh dan cola penuh. Nak cari rumah kat tempat lain, rasa sayang sebab kondo tu dah rasa macam kampung halaman sendiri, duduk sejak tahun 2004 lagi. Pergi kerja pun dekat, tak terperangkap dengan jem. Nak beli belah senang, dekat dengan Mydin, Maslee, Angsana, Gaint dan Kipmart, semua dalam lingkungan 1 km jer. Nak main pingpong kat Permai pun dekat, sebelah jer. Permai tu tempat star-star pingpong Melayu berkumpul kat JB.

Maka saya gunakan kepakaran nak cari rumah lelong yang di kawasan tu. Ada satu  blok sama dengan yang saya duduk tapi tingkat bawah sekali (saya tingkat atas satu tingkat lagi), lelong RM 88,000 kira murahlah tu kalau nak kira harga mula-mula dulu RM 140,000. Lama juga fikir, nak ambil ke tak. Bila dikaji, rumah tu mungkin ada anai-anai sebab ada rumah di hadapannya pintu rosak dimakan anai-anak. Lagi satu, rumah tu ada orang duduk, nak tanya siapa dia tu nanti timbul masalah pulak. Tapi, perasaan masih kuat untuk beli jer rumah tu. Pergi jumpa orang bank, tolong kirakan kalau loan 88000 tu berapa bayar sebulan. Nampaknya dalam 400 lebih kalau loan 28 tahun. Kira ok ler tu, murah.

Satu hari tu, nak ditunjukkan satu peristiwa depan mata saya. Masa balik, ada 2-3 orang pengawal berkumpul di rumah tu. Yang peliknya, pengawal tu bukan berkumpul kat depan pintu tapi di sebelah belakang. Dah lama tu, baru saya tanya pengawal tu, apa yang terjadi. Rupanya ada biawak besar masuk rumah tu melalui longkang. Pelik juga macam mana biawak boleh masuk rumah tu, pengawal tu kata, ini kejadian kali pertama. Maka saya dah muktamatkan keputusan tak jadi beli rumah  tu. Tarikh lelongan pun dah lepas dan saya tak tahulah sama ada rumah tu bertukar tangan atau tidak, malas nak sibuk-sibuk lagi pasal rumah tu.

Lepas tu, ada jumpa satu notis lelongan, rumah tingkat 2, betul-betul atas rumah saya. Harganya cukup menarik, RM 80,000. Saya kira jadilah nak ambil rumah ni. Bagaimanapun rileklah dulu, kajian mesti dibuat dulu. Rumah tu ada orang duduk menyewa. Bila saya berbual dengan penyewa tu, dia pun terkejut, kenapa rumah tu nak lelong sebab dia bayar sewa elok je pada tuan rumah. Saya fikir, ini mesti kes tuan rumah dapat duit sewa tapi tak jelaskan bank. Saya mulanya rasa nak ambil rumah tu, kerana penyewa dah ada, jadi tak payah cari penyewa lain lagi, terus boleh dapat duit. Kemudian baru saya terfikir semula, rumah yang saya nak ambil tu saya nak duduk sendiri, bukan nak kasi sewa. Yer tak yer juga.

Kiranya tak jadilah saya ambil, tapi saya beritau pada kawan saya, jurutera. Dia ni pernah tanya saya, ada ke rumah kat kondo tu nak jual untuk pelaburan, saya cadangkan dia beli rumah tu. Kawan tu datang rumah saya dengan isteri dia, tengok rumah saya sebab rumah saya sama jer dengan rumah kat atas tu. Dia terus setuju nak beli, dia kata kalau 80,000 itu macam harga rumah kos sederhana, bukan rumah mewah. Ok, kemudian saya telefon pelelong, pelelong kata boleh masuk lelong. Tapi malangnya, 2 hari lagi nak lelong, pelelong tu kata, bank tarik balik lelongan rumah tu. Mesti tuan rumah tu dah jelaskan bayaran tertunggak. Hampa juga kawan saya tu.

Satu hari, saya jumpa iklan lelongan rumah di tingkat 13, blok yang sama. Tapi harganya agak mahal, dalam 98,000. Bila saya tengok sendiri rumah tu, rumahnya cantik dan bersih, ada gril. Boleh bayangkan betapa cantiknya rumah tu walaupun tak berjaya masuk ke dalam. Taktik saya, harga 98,000 tu jangan ambil dan jangan dedahkan rahsia tu kepada sesiapa termasuklah kawan ke, pelelong ke, orang bank ke atau sesiapa saja. Hari lelongan tersebut, saya dapat tahu tiada orang ambil, maka harganya akan turun 10 peratus nanti.

Tak sampai sebulan, harganya jadi 87,000 dan lelongan dibuka. Saya tetap tak masuk sebab yakin orang lain tak tahu rumah tersebut dilelong. Waktu itu tiada iklan di akhbar sebab dah kali kelima lelongan. Saya tetap tak masuk. Kemudian, tak sampai sebulan, harganya sudah jatuh 10 peratus lagi pada 79,000. Ini peluang saya  nak beli. Kalau nak ikut harga asal, sampai 148,000. Kondo ni kalau lagi tinggi, lagi mahal harganya. Keputusan saya muktamat.
.
BERSAMBUNG KE EPISOD KE 5




Tiada ulasan:

Catat Komen

Dipersilakan komen.