Untuk Memilih Tajuk Artikel Dalam Blog Ini, Sila Taip Perkataan di sini.

10 Ogos 2012

Peritnya Hidup Zaman Jepun (Episod 1)


Sehari dua ini, timbul minat saya membaca buku sejarah terutama semasa pendudukan Jepun di Tanah Melayu. Kedua, mengenai keganasan Komunis sewaktu 15 hari memerintah negara selepas pengunduran Jepun. Matapelajaran sejarah adalah antara yang saya minati dan Sejarah saya dapat keputusan terbaik dalam STPM dulu.

Dalam kita hendak menyambut ulangtahun kemerdekaan negara yang kali pertama ada 2 tema ini, saya terasa minat untuk membaca bahan sejarah negara kita. Saya hendak tulis cerita supaya kita dapat kongsi bersama untuk bangkitkan semangat kecintaan kita pada negara.
Cerita Dari Ayah Saya

Dalam 2 minggu terakhir sebelum ayah saya meninggal dunia tahun 1991 dulu, ayah saya selalu cerita kisah dulu-dulu. Dulu ramai orang yang hidup sebelum merdeka termasuk zaman Jepun ini tapi sekarang sudah ramai yang sudah meninggalkan kita. Cerita ayah saya, betapa susahnya hidup zaman Jepun dan Komunis Bintang Tiga.
"Tapi abah, buku sejarah kata, orang Melayu diberi layanan baik semasa pemerintahan Jepun". Kata saya yang belajar sejarah melalui buku bukan pengalaman.
"Tak mana baiknya.... Lagi susah dari zaman orang putih". Jawab ayah saya.
Diceritakanlah betapa susahnya nak dapatkan beras, kena catu masa tu. Ramai yang  makan ubi kayu dan keledek sampai ada kena penyakit yang saya dah lupa apa nama penyakit tu, tapi masa tu ayah saya ada sebut nama penyakit tu.
Yer, bila saya baca buku sejarah (pagi ini) tahulah saya sebab beras kurang disebabkan negeri Kedah, Perlis, Kelantan dan Terengganu yang menjadi pengeluar beras, diserahkan oleh Jepun kepada Siam. Maka susahlah nak dapatkan beras.
Buruh Keretapi Maut

Ayah saya cerita, masa berumur 15 tahun, tentera Jepun mengumpulkan ramai anak muda, katanya nak berikan kerja di Kuala Lumpur. Maka berebutlah anak muda menawarkan diri di Muar, almaklumlah waktu tu susah dapat kerja. Masa beratur tu, semua kena buka baju termasuk ayah saya. Cerita ayah saya, dia tak terpilih kerana badannya kurus dan tak layak. Yang dipilih dalam 30 orang dari Muar atau mungkin juga lebih ramai lagi dari kumpulan lain, dibawa menaiki keretapi melalui Segamat.

Rupanya mereka ini dibawa ke Thailand dan Burma untuk membina rel dan jambatan keretapi sebagai buruh paksa. Cerita ayah saya, dari 30 orang dari Muar tu, yang selamat pulang semula cuma dalam 5 orang saja, yang lain meninggal dunia kerana dipaksa bekerja dengan begitu teruk. Yer, dalam buku sejarah yang saya baca pagi ini, sehari kira-kira 50-100 orang meninggal dunia dan mayatnya di campakkan dalam lubang besar di sana.

Maknanya banyaklah kubur datuk-datuk kita yang tidak dipedulikan di Siam dan Burma. Moga Allah memberi ketenangan kepada mereka di alam barzakh. Buku sejarah juga cerita, yang dihantar di sana adalah tawanan perang Jepun termasuk 40,000 tentera British yang menyerah diri sewaktu Singapura ditawan Jepun

1 ulasan:

  1. Oleh kerana kekejaman terlampau askar jepun pada masa tu, saya tidak sedikit pun kesian apabila negara tersebut digugurkan bom atom.

    BalasPadam

Dipersilakan komen.