Untuk Memilih Tajuk Artikel Dalam Blog Ini, Sila Taip Perkataan di sini.

19 Januari 2010

Kes Bunuh di Gemencheh Akhirnya Ke Mahkamah


REMBAU, 19 Jan (Bernama) -- Seorang penganggur dihadapkan ke Mahkamah Majistret di sini pada Selasa kerana tuduhan membunuh ayah, adik, datuk dan neneknya pada 5 Jan lepas.Bagi pertuduhan pertama, Rasidi Ismail, 32, yang beralamat No. 119, Kampung Batang Rokan, Gemencheh, Tampin didakwa membunuh adik perempuannya Siti Khadijah, 22, di alamat No. 119, Kampung Batang Rokan, Gemencheh pada 5 Jan antara pukul 7 hingga 11 pagi.

Tertuduh juga menghadapi tuduhan kedua, ketiga dan keempat iaitu membunuh ayahnya, Ismail Awang, 76, neneknya, Sufiah Katas, 80, dan datuknya, Atan Daud, 87, di rumah tidak bernombor Kampung Batang Rokan, Gemencheh pada tarikh dan waktu yang sama. Rasidi kelihatan tenang dan mengangguk faham apabila pertuduhan dibacakan oleh jurubahasa mahkamah.Tiada pengakuan dicatatkan daripada tertuduh.

Sebelum itu, tertuduh yang memakai baju dan seluar panjang lokap polis berwarna oren serta bergari kedua-dua belah tangannya tiba di mahkamah pada pukul 8.45 pagi dengan diiringi beberapa anggota polis. Emak tertuduh, Saharah Atan, 59, serta seorang anak saudara lelakinya hadir di mahkamah.

Sementara itu, ketika dibawa keluar dari mahkamah dan semasa di dalam kereta polis, Saharah dengan rasa hiba menghampiri Rasidi sambil mengusap pipi anaknya dan Rasidi sempat berkata: "Datang dengan siapa? Tidak mengapa.....19 Februari di sebut di Mahkamah Tampin."

Majistret Siti Nur Shafrida Hashim menetapkan 19 Februari depan sebagai tarikh sebutan semula kes selepas Timbalan Pendakwa Raya Masri Mohd Daud memaklumkan pihak pendakwaan masih menunggu laporan kimia. Mahkamah juga menetapkan bahawa jaminan tidak akan diberikan kepada tertuduh yang tidak diwakili peguam pada hari ini. Tertuduh didakwa mengikut Seksyen 302 Kanun Keseksaan dan jika sabit kesalahan boleh dikenakan hukuman gantung sampai mati.

7 ulasan:

  1. Ada tak kemungkinan pemuda ini telah dikuasai oleh kuasa lain yg mendorong beliau melakukan perbuataan yang langsung tak boleh diterima oleh akal yg waras...

    BalasPadam
  2. rasanya dia ni tak jahat. mungkin hilang akal sekejap kot. sedih..

    BalasPadam
  3. Ini suatu perbicaraan kes bunuh yang menarik. Dulu Kes bunuh tahun 80-an, seorang ahli politik, tak jauh dengan kawasan ini juga. Kes Datuk Mokhtar Hashim, juga menarik perhatian.

    BalasPadam
  4. Sedeyyy tak abis lagi nih. Walau takdak kena mengena...

    BalasPadam
  5. mamat yang bunuh nie dulu pernah kerja dkt company yg sama dgn saya. tp di cawangan Uitm, Shah Alam...

    BalasPadam
  6. Salam,

    Jika menurut hukum Qisas Islam, mereka yang membunuh ahli keluarga sendiri, hukumannya apa?

    Sekadar inginkan pencerahan.

    Wasalam.

    BalasPadam

Dipersilakan komen.