Untuk Memilih Tajuk Artikel Dalam Blog Ini, Sila Taip Perkataan di sini.

11 Mei 2010

Sudah Nasibku 'Mat Burger' : Episod 9

Sampai di JB, Man terus bersiap nak niaga burger dalam jam 6.00 petang. Dalam hati Man masih tertanya-tanya apa perkhabaran Yanti. Dari tadi Man sms Yanti tak berjawab. Yanti sebenarnya tidur di rumah kawannya yang sama waktu belajar dulu di Gombak. Bukan apa, cuma nak cari ketenangan. Isnin yanti ambil cuti sehari dan balik ke JB sebelah petang. Dalam bas, Yanti sms Man.

"Man apa kabar ? Boleh ambil Yanti di Larkin dalam pukul 4 ni ?". Sms Yanti.

Man terkejut dan amat ternanti-nanti sms Yanti. Man kata boleh dan ambil Yanti di Larkin. Kemudian mereka pergi minum di Stulang Laut, makan mee rebus Johor. Di situ, Yanti berterus terang dengan Man yang keluarganya menentang untuk menjadikan Man sebagai calon suami. Man yang pada mulanya lapar dan suka makan mee rebus Johor, tiba-tiba saja terasa kenyang dan tak lalu makan. Man dapat berita tu, Man berkata.

"Man faham kedudukan keluarga Yanti. Bapa Yanti orang kaya, adik beradik Yanti semua belajar tinggi-tinggi dan kerja hebat-hebat. Tak macam Man. Man penjual burger cabuk. Keluarga Man pun orang kampung, bukan orang kaya. Man sedar siapa diri Man". Kata Man dengan nada sayu. Yanti jadi sedih.

"Tidak Man. Yanti tak kisah siapa Man, Yanti kenal Man pun sebagai peniaga burger. Man tak patut rasa rendah diri". Kata Yanti seolah-olah memberi peransang untuk Man meneruskan perhubungan.

"Apa keluarga Yanti kata pasal Man ?". Tanya Man.

Yanti tak jawab soalan itu. Sambil mengelengkan kepala, Yanti sebaliknya bertanya soalan semula pada Man.

"Man. Sudikah Man berkorban untuk Yanti dan sehidup semati dengan Yanti". Tanya Yanti, soalan ini diajukan dalam sms semalam yang Man tak berapa boleh jawab.

Kali ini Man berhati-hati untuk jawab. Man cuba melencong dan bertanyakan soalan yang mungkin sukar dijawab Yanti pula .

"Yanti. Bagaimana Yanti, sanggupkah Yanti berkorban untuk Man dan sehidup semati dengan Man pula ?". Kata Man.

Yanti tidak jawab terus dan Yanti terdiam. Yanti memandang ke arah air laut dan melihat ke seberang laut sana dalam kawasan Singapura. Yanti lihat jambatan dan dan aliran kereta yang tidak henti-henti di atas jambatan Tambak Johor itu. Dalam hati Yanti, orang Johor dan Singapura pun yang berbeza negara boleh hidup harmoni, inikan pula orang Malaysia, sesama bangsa Melayu. Yanti kata.

"Man. Kalau Yanti ke Singapura, adakah Man nak ikut Yanti ? Man sanggup berkorban untuk Yanti". Kata Yanti.

Man tahu, Singapura itu hanya perumpamaan sambil Man memandang ke arah jambatan Tambak Johor.

"Yer Man sanggup Yanti. Tapi Man tak mahu rasa bersalah dan dipersalahkan". Kata  Man. Hairan dengan perkataan itu, Yanti tanya semula.

"Apa yang rasa bersalah dan dipersalahkan itu Man ?". Tanya Yanti sedikit kehairanan.

"Yer, Man tahu, kalau Man ambil Yanti sebagai isteri, nanti Yanti akan dibuang dari keluarga Yanti. Sanggupkah Yanti membelakangkan mereka. Man tak mahu dipersalahkan kelak". Kata Man.

"Man. Kenapa keluarga Yanti menyiksa perasaan Yanti ? Kenapa mereka nak sekat  dan halang kebahagian Yanti ? Kenapa Man ?" Kata Yanti.

"Jawapannya mudah Yanti. Sebab Man penjual burger, ibarat sampah masyarakat". Kata Man sinis.

"Man... Man tak sepatutnya rendah diri macam tu. Apa kurangnya peniaga burger macam Man. Orang yang berjawatan besar, belum tentu dapat membahagiakan Yanti". Jelas Yanti.

Mereka pulang ke rumah awal sebab Man nak berniaga burger malam tu. Pertemuan mereka hari itu, Yanti menyatakan hasrat untuk 'kahwin lari' dengan Man. Bagaimanapun, Man agak keberatan. Pengorbanan ini agak mahal. Adakah kerana inginkan seorang wanita, Man terpaksa memisahkan Yanti dengan ibu, bapa dan adik beradik Yanti. Man fikir, adakah Yanti akan pasti bahagia di samping Man selepas kahwin tanpa restu keluarga nanti. Sebagai lelaki, Man masih ada pertimbangan. Man mahu berbincang dengan kedua ibubapanya terlebih dahulu kalau itu yang Yanti hasratkan.

Manakala Yanti anggap, tidak ada jalan lain selain 'kahwin lari' dengan membelakangkan keluarganya sendiri. Yanti tak mahu kehilangan Man. Yanti rasa, tidak ada orang lain yang boleh menggantikan Man dalam hidupnya. Mana mungkin Yanti boleh tertambat dengan lelaki lain setelah hatinya dicuri seorang jejaka hensem bernama Man. Kecantikan Yanti jadikan Yanti ramai peminat dan ramai lelaki ingin mendekatinya sama ada lelaki bujang dan yang dah beristeri.  Tapi Yanti anggap mereka sebagai sahabat sepejabat dan kenalan biasa saja. Tidak seperti Man, Yanti letakkan Man di singgahsana yang tinggi di ufuk cintanya.

6 ulasan:

  1. salam,
    ini baru pertama kali saya melawat blog saudara.. saya tertarik dengan tajuk entry ini kerana kisah cerita macam cerita kehidupan saya... x sabar untuk membaca episod seterusnya....

    wassalam.

    BalasPadam
  2. Salam Ustaz, itu lah masalah kita zaman sekarang, pandang org lain sebelah mata, sedangkan kita di didik utk tidak menilai buku dari kulitnya.. huhuhu..

    BalasPadam
  3. amboi ustaz...ayat jiwang leh thn ye..hehehehe..

    BalasPadam
  4. pjgnye cite ni...

    BalasPadam
  5. saya pun pernah mengalami nasib spt man,dihina keluarga kekasih.akhirnya berpisah dan bina hidup baru bersama isteri.akhirnya sedang mengecapi puncak kejayaan

    BalasPadam

Dipersilakan komen.