Untuk Memilih Tajuk Artikel Dalam Blog Ini, Sila Taip Perkataan di sini.

15 Januari 2011

Suami Duduk Dengan Perempuan Sampai Mengandung ?

Salam ustaz, saya nak minta pendapat ustaz... macamana nak memisahkan lelaki yang dah berkahwin tapi bersekedudukan dengan perempuan lain atas alasan perempuan tersebut telah mengandung tetapi dia tidak mahu mengahwini perempuan tersebut...apa pula hukum kepada isteri lelaki tadi..adakah berdosa isterinya kerana tak mampu berbuat apa2?

Si isteri telah membuat aduan kepada jabatan agama tetapi masih tiada tindakan yang diambil...si suami menyuruh isterinya bersabar sedangkan isteri mana yang boleh bersabar dengan keadaan sebegini? Si isteri juga telah menasihati suami dan juga perempuan tersebut tetapi mereka menyindir pula mengatakan isteri tadi nak menjadi ustazah....apa pandangan ustaz?

Suami tadi ingin berubah dan menyesali semua perbuatan nya tapi tetap tidak dapat keluar dari hidup bersama perempuan tersebut....takut diapa apakan keluarga perempuan.Isterinya sedaya upaya menjaga nama baik suaminya....masalah bertambah sukar apabila isterinya duduk berjauhan kerana mereka kerja di negeri yang berbeza.

Jawapan Saya:

Betullah kata suami itu, kita hendaklah bersabar. Sabar itu sebahagian dari iman, jadi bersabarlah, jangan kelam kabut. Rilek, rilek....

Mengadulah pada penguatkuasa, kalau dulu dah mengadu, nak tanya juga, apa yang diadu. Jangan cakap meleret-leret, beri saja aduan yang tepat. Kekadang sesetengah pengadu ni tak tahu maklumat tepat. Ada yang tak tahu alamat, ada yang beri alamat tapi hanya ada perempuan seorang saja yang duduk, atau mengadu orang dah kawin dia kata belum kawin dan macam-macam lagi. Sabar... mengadulah sekali lagi. Sebelum mengadu, buatlah persiapan macam nak berbual siaran lansung masuk radio gitu.

Ada pula orang mengadu, bukan mengadu pasal maksiat tapi mengadu pasal rumahtangga. Ada yang minta penguatkuasa siasat rumahtangga dia dan macam-macam. Bila penguatkuasa tak ambil tindakan, dikata macam-macam kononnya penguatkuasa semua tak betul.

Rileklah, jangan desak-desak suami sangat, nak bicara kena tengoklah masa dan tempat yang sesuai. Kes ini nampaknya macam ada kes lain di sebalik cerita ini. Kalau puan ada masalah rumahtangga dengan suami, datanglah mengadu di unit kaunseling di Pejabat Kadi.

3 ulasan:

  1. salam..
    emm kita rasa maksiat lah tu kot ustaz..suaminya duduk berdua dgn pompuan yg belom nikah,pompuan tu pula sudah mengandung...maknanya pompuan tu mengandungkan anak luar nikah suami dia...bukan gitu..?

    BalasPadam
  2. Yer, saya rasa begitu tapi macam tak jelas juga cerita ni. Jadi kalau nak buat aduan pada penguatkuasa kenalah jelas dan tepat. Tak perlu cerita panjang-panjang.

    BalasPadam
  3. mungkin dia boleh bg tau terus ya..bila waktu suami dia ada di rumah pompuan tu,rumah nya di mana...senang penguatkuasa nak wat kerja...

    BalasPadam

Dipersilakan komen.