Untuk Memilih Tajuk Artikel Dalam Blog Ini, Sila Taip Perkataan di sini.

19 Januari 2011

Selepas 10 Tahun Bercerai, Nak Nikah Semula


Assalamualaikum ustaz,
Saya hendak berkahwin semula dengan bekas isteri saya. Kami telah berpisah selama hampir 10 thn dan dia tak pernah bernikah dgn sesiapa lagi. Sehingga sekarang kami bercadang bersama semula demi kebaikan anak kami, dan sebenarnya saya bingung.

Adakah kami perlu menjalani kursus kahwin, adakah bekas isteri saya juga perlukan wali untuk bernikah?
Terima kasih ustaz

Jawapan saya :

Selamat bernikah semula demi kebaikan semua pihak termasuk anak-anak.  Wali adalah dimestikan kerana termasuk dalam salah satu rukun nikah. Mengenai kursus pra perkahwinan juga diperlukan kerana mengikut prosedur, cuma tuan boleh bertanya Kadi untuk memohon dikecualikan atas sebab-sebab tertentu, sekiranya diizinkan saja.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Dipersilakan komen.