Untuk Memilih Tajuk Artikel Dalam Blog Ini, Sila Taip Perkataan di sini.

12 Oktober 2009

KAKI NOMBOR EKOR MALU MUKA




"Bukan nak promosi iklan judi ini, tapi dah biasa tengok"

Beberapa tahun lalu, saya seorang diri naik bas dari Terengganu, sampai ke Larkin jam 6.30 pagi. Lepas tu terus ambil teksi nak balik rumah di Bukit Chagar. Dalam perjalanan saya berbual-bual dengan pemandu ini. Tiba-tiba, ada kereta kemalangan sampai terbalik berdekatan Bomba Larkin. Dia secara sepontan ambil buku kecil dan pen tulis nombor kereta yang kemalangan tu. Lepas tu dia kata,
" Nombor ni mesti boleh naik minggu ni "
.
Saya pun menyampuk,
"Saya rasa nombor tu keluar terbalik, sebab kereta tu terbalik"
.
Dia kata,
"Betullah bang, dulu dia pernah ikut nombor tu tapi selalu pusing"

Saya kata,
"Nombor tu dah naik kat Singapura bulan lepas"

 Lepas tu dia asyik cerita pasal nombor ekor saja,  semakin rancak, dia ingat saya pun kaki judi juga. Saya tanya dia kerja bawa teksi ni sepenuh masa ke separuh masa. Dia kata dia keja di sebuah pejabat, nanti pukul 8 masuk pejabat. Kerana syok sangat bercerita, dia tak sempat tanya saya kerja mana.
.
Bila sampai di kawasan Bukit Chagar dia tanya, flat yang mana satu, saya kata pangsapuri kerajaan tu. Bila masuk pagar itu, dia nampak macam terkejut juga, rupanya bos dia pun duduk situ juga. Dia pun tanya saya,
"Abang kerja pejabat mana ? "

Saya mengakulah saya kerja mana,
"Saya kerja Jabatan Agama Islam, Bahagian Penguatkuasa, kalau ada nak buat aduan bolehlah telefon talian bebas tol 1-800-88-3072"

Saya bayar, angkat beg dan sebelum keluar saya sempat pesan pada dia.
"Hati-hati di Johor Bahru ni banyak operasi judi, jangan sampai kena tangkap"
Kemudian saya terus keluar kereta dan angkat beg keluar dari kereta.

. Tiba-tiba saja dia keluar dari kereta dan hulur tangan salam dengan saya.  Kalau orang tengok mesti hairan, belum pernah pemandu teksi salam dengan orang sampai keluar dari kereta. Mesti orang tu tak senang duduk, saya tahu dia kerja apa,  kaki judi rupanya.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Dipersilakan komen.