Untuk Memilih Tajuk Artikel Dalam Blog Ini, Sila Taip Perkataan di sini.

18 Oktober 2009

MLM tertentu, digunakan skim cepat kaya



Sekarang ini, skim cepat kaya ala sistem piramid berleluasa di merata ceruk di Malaysia. Tidak kira di bandaraya, bandar, pekan, kampung, felda, malah merata tempat. Sekarang skim cepat kaya ini menjadikan jualan lansung (MLM) sebagai lesen untuk menghalalkan perniagaannya. Saya sememangnya dari dulu mementang keras skim cepat kaya ini dan banyak menyelitkan dalam ceramah-ceramah saya. Saya banyak nasihatkan orang ramai terutama generasi muda, bahawa untuk menjadi jutawan bukannya mudah, janganlah mudah sangat keluar perkataan jutawan dari mulut, kaya pun belum.

 Ada orang yang baru 4-5 bulan join MLM, sudah mendakwa dirinya jutawan, pakai kereta mewah dan bergerak mencari ahli. Terlintas di hati saya, kalau sudah jadi jutawan, kenapa perlu cari-cari ahli ? Kalau sudah status jutawan sepatutnya duduk di rumah rilek-rilek, atau banyakkan ke masjid atau banyak melancung ke luar negara, nak manfaatkan duit yang ada. Kalau nak jumpa saya, janganlah ajak ke kedai mamak Osman, ajaklah makan di hotel 5 bintang, lepas tu bayar, janganlah suruh saya bayar pulak.

Jualan lansung (MLM) ini pada asalnya tidaklah salah, cuma beberapa syarikat sekarang sudah gunakan MLM itu sebagai tempat membuat skim cepat kaya ini. Contohnya kawan saya masuk syarikat itu dengan bayaran RM 20 ribu dengan buat pinjaman peribadi, kemudian dapat barang. Kalau dikira harga barang tak sampai jumlah RM 20 ribu. Bila saya tanya kenapa mahal sangat ?
.
Dia kata, "kita sekarang bukan jual produk, kita jual peluang. Mudah dapat downline, sebab orang tahu ini lubuk duit."

Orang itu dengan bangganya mengatakan dia sudah dapat pegi buat umrah percuma setelah dapat 5 downline yang setiap seorang juga mengeluarkan wang RM 20 ribu. Syarikat ini adalah syarikat yang tersenarai sebagai syarikat tersenarai di Bursa Malaysia. Cuma ustaz-ustaz dan ustazah yang masuk skim ini telah tertipu dan terpedaya, sebenarnya syarikat ini tidak mematuhi syariah di Bursa Saham Malaysia. Maknanya, orang yang beli saham syarikat ini adalah haram dan berdosa, itulah penetapan Penasihat Syariah. Jangan jadikan pakej  umrah itu sebagai menglalalkan  peniagaan yang haram itu.

Ada orang yang saya jumpa, sebenarnya bukan jutawan, tapi mempunyai hutang berlapis- lapis. Pinjaman peribadi RM 20 ribu 10 tahun, penjaman beli kereta mewah, pinjaman perumahan, akhirnya duit baki gaji tak sampai RM500 sebulan. Duit 500 itulah nak buat belanja makan, belanja membesarkan anak, duit minyak kereta dan sebagainya. Orang yang seperti ini, macammana saya nak ikut cara dia, diri dia dan keluarga dia pun tak terus. Nanti kalau saya masuk, mungkin jadi tak terurus macam dia juga.

Nasihat saya, nak join MLM, joinlah, saya pun jadi ahli juga syarikat MLM tertentu. Saya masuk, cuma bayar yuran sikit saja, bukannya sampai ribu-ribu. Lepas tu saya dapat diskaun beli produk tu. Kalau saya tak jadi ahli, harga barang lebih tinggi, lagi pun barang tu tak ada jual di kedai biasa. Itu saja, saya taklah target saya nak jadi jutawan dengan masuk MLM. Nak kaya dalam MLM bukan semudah yang disangka, jadi saya masuk MLM setakat nak beli barang saja. Betul, ada orang yang kaya dengan masuk MLM, tapi bukan MLM yang ada unsur skim cepat kaya. Yang unsur cepat kaya ni lah yang ramai jadi kayap.

Ada satu tulisan dari seorang pengirim yang dah menyesal tapi sudah terjebak dengan MLM ini. Saya ambil dan tulis semula di sini...




"Dalam kes saudara saya yang join syarikat tu, saya memang rasa bersalah sebab tak mampu nak sampaikan kebenaran....... Semalam, kata beliau, nak beli mercedes, yang baru pulak tu, sebab nak pakai no plate yang sama dengan group beliau..... Dari ceritanya, saya rasa beliau macam didesak oleh para upline, untuk menunjukkan pada potential market bahawa mereka successful....... Saudara saya ni serba salah sebab kalau ikut keadaan sebenar, memang beliau tidak mampu....... Bayangkan, sudahlah berhutang untuk mulakan business, berhutang kereta mewah pulak untuk berpura-pura berjaya. Sedangkan dalam Islam, berhutang ni last resort je. "

1 ulasan:

Dipersilakan komen.